Recensie: Werelderfgoed RECENSIE

Op de Unesco-werelderfgoedlijst staan 1007 verschillende beschermde monumenten die behoren tot het cultureel en natuurlijk erfgoed. Deze plaatsen hebben een unieke en universele waarde voor de mensheid en moeten worden beschermd en behouden voor toekomstige generaties. Ze zijn niet noodzakelijk mooi, maar wel onvervangbaar. Enkele bekende monumenten zijn de Akropolis van Athene, Grand Canyon National Park en de Taj Mahal. Ook uit onze streken werden er locaties opgenomen in de lijst. In Nederland zijn zo bijvoorbeeld de Waddenzee en de grachtengordel rond Amsterdam opgenomen. In België staan onder andere de Grote Markt van Brussel en het historisch centrum van Brugge op de lijst.

Het boek 'Werelderfgoed' is lijvig. Door de dikte is het moeilijk hanteerbaar en ongelooflijk zwaar. Alle plaatsen van de Unesco-werelderfgoedlijst zijn er immers in opgenomen. Je neemt het niet zomaar even ter hand. Gezien er nog elk jaar nieuwe locaties aan de lijst worden toegevoegd is het uitbrengen van de gids in twee delen misschien geen slecht idee. De foto's van de locaties variëren in grootte. Soms zijn ze paginagroot en soms net iets groter dan een postzegel. Ten gevolge van het grote aantal plaatsen in het boek is er helaas ook niet voor elk onderwerp een foto opgenomen en is de informatie per monument erg beperkt gehouden.

Wel staat er telkens een klein kaartje bij dat aangeeft waar het erfgoed zich bevindt. De tekst is echter helder en informatief genoeg om de nieuwsgierigheid verder te prikkelen, al is die vrij klein gedrukt. Aan de hand van kleurcodes wordt er onderscheid gemaakt tussen natuurlijk erfgoed, cultureel erfgoed en gemengd erfgoed. Wie dat weet kan gemakkelijk aan het balkje bovenaan de pagina zien over welk soort erfgoed het gaat.

Het boek biedt wel een bijzonder overzicht. De locaties zijn opgenomen op basis van het jaar waarin ze op de lijst kwamen te staan. Hierdoor wordt er gesprongen van Polen naar Ethiopië en van Chili naar het Verenigd Koninkrijk. Vooraan in het boek zijn wel kaarten weergegeven die per werelddeel een overzicht bieden en achteraan is een index te vinden per land. Het is gemakkelijk om gericht te zoeken, maar het is leuker om 'Werelderfgoed' op een willekeurige bladzijde open te slaan en te kijken wat er staat.

'Werelderfgoed' is geen toeristische gids, wel een informatief boek dat de talloze gebouwen en landschappen die belangrijk zijn voor het mensdom in de kijker zet. Wie op zoek is naar details en uitgebreide architecturale beschrijvingen wendt zich best tot meer gespecialiseerde boeken. Het is een soort encyclopedie voor iedereen met interesse in ons cultureel en natuurlijk bezit dat een grote waarde heeft voor de gemeenschap.

Werelderfgoed

1  2  3  4  5

Volledige gids van de mooiste plaatsen en bouwwerken op aarde. De ultieme reisgids naar de meest spectaculaire en buitengewone plekken ter wereld. 'Werelderfgoed' neemt de lezer mee naar de meer dan duizend belangrijkste cultuur- en natuurmonumenten ter wereld. Door de prachtige foto's en uitgebreide beschrijvingen is het een hebbeding voor zowel reizigers als thuisblijvers. Heerlijk om telkens opnieuw te kijken, te bladeren en weg te dromen. Bezoek de algemeen bekende sites zoals de Chinese Muur en de Grand Canyon, maar ook de niet toegankelijke of moeilijk bereikbare zoals de Grotten van Lascaux en het beschermde Centraal-Amazone gebied. Deze 9e editie is uitgebreid met de meest recente toevoegingen aan de Unesco Werelderfgoedlijst. UNESCO staat voor United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Alleen plaatsen of bouwwerken die voldoen aan de strenge eisen van het Werelderfgoedcomité worden op de Werelderfgoedlijst geplaatst. Een plek op de lijst blijkt vaak van onschatbaar belang voor het behoud van plaatsen en bouwwerken met een culturele en natuurlijke waarde en schoonheid.