Recensie: Halloween Horror Verhalen RECENSIE

Korte verhalen zijn zoals snoepjes. Een snelle leessnack die desondanks even veel voldoening kan geven als een dikke klepper van 700 pagina’s. Wanneer het dan ook nog eens gaat om korte horrorverhalen dan ben ik als grote Stephen King fan al snel verkocht.

In Halloween Horror Verhalen maakt de lezer kennis met – uiteraard – dertien enge verhalen van Nederlandstalige bodem. Een bundel samengesteld door Martijn Lindeboom met een mix van genres in de hoop ieder wat wils aan te bieden en vooral om aan te tonen dat Nederlandstalig talent zich ook aan horror mag wagen. Helaas is dit geen onverdeeld succes te noemen.

Veel van de verhalen zijn erg voorspelbaar, een enkeling zelfs ronduit saai. Bovendien spelen de auteurs duidelijk op andere niveaus. De bijdrage van de grote namen haal je er zo uit door het merkbare verschil in kwaliteit. Ook jammer is het commerciële gevoel dat achterblijft na het uitlezen van het boek. Door de opstelling van de biografieën na elk verhaal leek het alsof Lindeboom eerder probeerde te rechtvaardigen waarom een verhaal van een auteur was geselecteerd in plaats van gewoon wat interessante weetjes mee te geven. Het feit dat de websites, social media accounts en dergelijke in elke biografie zijn vermeld, versterkt dat gevoel extra.

Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel. Als lezer kan je op korte tijd kennis maken met de schrijfstijl van diverse auteurs en de variërende lengte van de verhalen maakt dat je altijd wel tijd hebt om er minstens eentje te lezen. De diverse soorten horror vormen tevens een aangename afwisseling.

Halloween Horror Verhalen gebundeld door Martijn Lindeboom is een boek dat veel beloofde, maar weinig kon leveren. Hoewel het idee om Nederlandstalig talent een kans te geven binnen het genre enorm valt te steunen, levert de ‘bloedspannende selectie’ weinig bibbers op. Deze eerder onschuldige griezelverhalen maken het boek echter wel geschikt voor een beginnende horrorlezer, vooral wanneer die in contact wenst te komen met diverse soorten van griezelen. Helaas kunnen de schommelende kwaliteit in verhalen en de reclameachtige toevoegingen een meer beslagen horrorfan weinig overtuigen, waardoor het boek niet meer dan twee hartjes kan krijgen.

Halloween horror verhalen

1  2  3  4  5

Martijn Lindeboom heeft de beste genreauteurs uit Nederland en Vlaanderen verzameld in een verhalenbundel vol macabere horrorverhalen. In deze bundel vind je een bloedspannende selectie zoals je die nog nooit hebt gelezen, van klassieke pulp tot eigentijdse psychologische spanning, van een dodelijk katmonster tot duistere koeien en vampiers. Pas maar op, voordat je het weet kijk je de komende maanden alleen nog maar angstig over je schouder, onder je bed of achter in je kast. Met werk van Martijn Adelmund, Christien Boomsma, Sophia Drenth, Thomas Olde Heuvelt, Jerry Hormone, Auke Hulst, Martijn Lindeboom, Vanessa Morgan, Jamal Ouariachi, J. Sharpe, Tais Teng en Barend de Voogd.