Recensie: Nerve RECENSIE

Nerve is de filmeditie van het boek van Jeanne Ryan dat eerder verscheen als Lef. Vey is het meisje in de coulissen. Haar vriendin Sydney staat altijd in de belangstelling, terwijl niemand van haar verwacht dat ze eens uit de band zal springen. Ze besluit mee te doen aan een opdracht van het spel Nerve, dat live online wordt uitgezonden in verschillende staten. Al gauw wordt ze opgeslokt door het spel.

Hoewel Nerve een aantal jaren geleden verscheen, is het juist in het tijdperk van spellen als Pokemon Go een weer relevant boek. Het gebruik van social media is herkenbaar. De app die Vey gebruikt, ThisIsMe, is gelijkend aan Facebook. Ze besluit de Nerve app te installeren en maar één opdracht te doen, tot Nerve haar toevallig die mooie schoenen als prijs wil bieden. Wat kent het spel haar goed!

Dit laat meteen zien hoeveel van onze gegevens eigenlijk verzameld worden, alleen maar als we ergens een account aanmaken. Hiermee geeft Nerve een waarschuwing, maar het maakt het verhaal vooral extra spannend. Vey wordt namelijk met steeds mooiere prijzen verleid, maar de opdrachten worden ook steeds moeilijker. Zo moet ze zich bijvoorbeeld voordoen als prostituee en weet ze niet aan wie ze moeilijker ontkomt: de pooier van twee meisjes of een politieagent.

Het boek begint vooral als een jeugdboek, maar als de dreiging gaandeweg groter wordt, past het meer bij het genre van een Young Adult thriller. Het boek wordt op een vlot tempo opgebouwd in verschillende opdrachten die elkaar opvolgen, maar verliest wat tempo richting het einde. Hoewel de gebeurtenissen juist veel spannender en vooral gevaarlijker worden, duurt een live-uitzending van het spel wat lang.

Wel komen we meer te weten over een ongeluk dat heeft gezorgd dat Vey's ouders overbezorgd zijn en zij in het ziekenhuis is beland. Jeanne Ryan maakt hier een begin van een plot, maar maakt het hele ongeluk net niet af met de diepere gedachten waarom Vey het heeft gedaan of hoe haar ouders haar hebben gevonden. Hetzelfde geldt voor Ian, die woest aantrekkelijk is, maar waarover we maar vrij weinig te weten komen.

Ondanks dat het plot dus niet helemaal rond is, maakt Vey als hoofdpersonage wel een duidelijke ontwikkeling door. Ze gaat van verlegen meisje naar roekeloos tot ze gaat inzien dat de prijzen van het spel misschien niet alles waard zijn.

Nerve van Jeanne Ryan is een relevant boek voor onze tijd. De verleidingen van het spel zijn herkenbaar voor jongeren die veel online zijn en daardoor heel interessant om te lezen. Niet alle subplots worden helemaal goed uitgewerkt, maar het boek zorgt wel degelijk voor een spanning waardoor je Nerve het liefst in één ruk wilt uitlezen.

Nerve

1  2  3  4  5

Nerve van Jeanne Ryan Filmeditie van intrigrerende thriller

Vey meldt zich aan om mee te spelen in NERVE, een spel dat online live wordt uitgezonden. Alles draait bij NERVE om durven en je grenzen verleggen. De spelmakers blijken Vey goed te kennen. Ze wordt verleid met prijzen die van haar ThisIsMe-pagina zijn gehaald en ze wordt gekoppeld aan dé perfecte jongen, de woest aantrekkelijke Ian.
    In het begin is het spel geweldig: Vey en Ian krijgen veel fans die hen aanmoedigen om steeds riskantere uitdagingen aan te gaan, waarbij steeds meer te winnen valt. Maar dan krijgt het spel een dramatische wending, en het is alles of niets voor Vey.