Recensie: Het wonder van jou en je biljoenen bewoners RECENSIE

Het wonder van jou en je biljoenen bewoners door Jan Paul Schutten gaat over je lichaam en alles wat daarmee te maken heeft. Van het aantal botten in je lijf tot de manier waarop je zintuigen te werk gaan. Een soort biologieboek dus eigenlijk, maar dan zonder dat het echt een leerboek met lesstof wordt. Het is voor kinderen vanaf ongeveer 10 jaar geschreven, op een hele toegankelijke en vlotte manier.

Al vanaf de start van het boek kom je meteen goed in de stemming. Ondanks dat het een non-fictie boek is over ons menselijke lichaam, is het niet alleen maar serieuze kost en kent het boek juist ook veel humor. Het boek start al meteen met een leuke anekdote over "de race van je leven", waarmee je helemaal mee terug genomen wordt naar het moment van bevruchting waardoor je uiteindelijk ter wereld gekomen bent. Het hele boek staat eigenlijk in het teken van hoe uniek, bijzonder en prachtig ons lichaam wel niet is, en hoe onvoorstelbaar ingewikkeld en knap het is wat dit lichaam elke dag opnieuw presteert.

"Want geboren worden is al knap, maar in leven blijven nog veel knapper."

Jan Paul Schutten heeft Het wonder van jou en je biljoenen bewoners gevuld met metaforen waardoor de geschetste voorbeelden op een heldere manier worden weergegeven en je heel goed kunt visualiseren wat hij precies bedoelt. Zo vergelijkt hij het menselijk lichaam bijvoorbeeld met een mierennest en de manier waarop hij dat doet maakt heel goed duidelijk wat hij precies bedoelt.

Wat ook ter verduidelijking, maar zeker ook ter amusement bijdraagt zijn de afbeeldingen in het boek. De illustraties zijn gemaakt door Floor Rieder en passen helemaal bij dit boek. Het zijn grappige, beeldende en rijkelijk geïllustreerde afbeeldingen. Sommigen zijn vooral als grapje bedoelt en passen bij de humor uit het boek, de anderen dienen wel degelijk ter ondersteuning van het verhaal – om te illustreren wat er precies bedoeld wordt.

Wat het verhaal daarnaast zo vlot en toegankelijk maakt, is dat het niet per se geschreven is om er iets van te leren. Aan het einde van de rit hoef je echt niet onthouden te hebben wat mitochondriën of aminozuren zijn, maar heb je er in ieder geval weleens van gehoord en weet je dat het bestaat. Het boek is vooral geschreven om te laten zien en je te laten begrijpen hoe vreselijk complex en bijzonder wij als mens zijn en de werking van ons lichaam is. En naast dat je het boek gewoon met plezier zult lezen, steek je er desondanks ongetwijfeld ook nog heel veel van op!

Het wonder van jou en je biljoenen bewoners

1  2  3  4  5

Biljoenen bewoners
    Het wonder van jou en je biljoenen bewoners is meer dan een boek over het menselijk lichaam.Het vertelt hoe een cel er van binnen uitziet. En dat een gewone cel in jouw lichaam er nog spectaculairder uitziet dan de Death Star uit Star Wars. Het legt uit hoe je kunt zien of iemand verliefd op je is, waarom je sneller boos wordt bij warm weer en waarom je slim wordt van kauwgom eten. Dat dus - en nog veel, veel, véél meer...

Het raadsel van alles wat leeft
    Het wonder van jou en je biljoenen bewoners is het vervolg op Het raadsel van alles wat leeft. In dezelfde stijl geschreven: met veel humor, vol vaart en met een onnoemelijke hoeveelheid informatie.