Recensie: Terug naar het Zuiden RECENSIE

Philadelphia, 1830. Jamie, zoon van een plantage-eigenaar en een slavin, vermoordt als jonge jongen zijn vader en vlucht naar het Noorden. Eenmaal in Philadelphia gaat hij door het leven als James Burton, een welgestelde blanke zilversmid. Op een dag is zijn dierbare jonge hulp Pan verdwenen. Diens vader, Henry, komt ongerust informeren naar de jongen en vraagt James om op zoek te gaan naar Pan. James staat nog in het krijt bij Henry, omdat hij James ooit gered heeft toen hij zelf op de vlucht was voor meedogenloze slavenjagers. Daarom gaat James op zoek naar Pan, ondanks de angst die hij heeft om weer met zijn verleden geconfronteerd te worden.

Schrijfster Kathleen Grissom heeft in Terug naar het Zuiden een goed en indringend beeld weten te schetsen van deze tijd van slavernij en de periode waarin ontsnapte slaven probeerden te overleven onder moeilijke omstandigheden, waarin zij door velen nog niet geaccepteerd werden als vrije mensen. De moed en intelligentie van de zwarten in dit boek maken indruk, vooral de jonge slavin Sukey toont veel kracht en doorzettingsvermogen en is een sterk personage in dit boek.

Het belangrijkste personage in dit boek is James Burton, hij draagt vanaf zijn jeugd een groot geheim met zich mee. De auteur maakt de worsteling van James goed zichtbaar. Aan de ene kant wil hij zijn geheim bekend maken, maar hij is ook bang om de liefde van zijn adoptieouders en zijn geliefde Caroline kwijt te raken. Steeds komt er iets tussen waardoor hij zijn geheim niet kan onthullen.

In het boek zitten behoorlijk wat tijdswisselingen. Het boek start met een hoofdstuk waarin de verdwijning van Pan wordt verteld. Vervolgens gaat het boek verder met een terugblik op de levens van Pan en James en vertelt over hun levens tot dat moment. Het tweede deel van het boek beslaat de zoektocht naar Pan, dit is ook het deel waarin meer spanning ontstaat en je als lezer helemaal meegesleept wordt in het verhaal. James gaat naar het Zuiden om op zoek te gaan naar Pan en komt daarmee dicht in de buurt van zijn ouderlijk huis, met de gemene slavendrijvers die James nog altijd angst aanjagen.

Het verhaal wordt voornamelijk verteld vanuit de perspectieven van James en Pan. Pan is als jonge jongen al snel zelfstandig geworden doordat hij al vroeg op eigen benen moest staan na het verlies van zijn moeder. Zijn vader kon niet goed voor hem zorgen, waardoor hij op achtjarige leeftijd aan het werk moest. Later in het boek komt ook het perspectief van Sukey erbij, dit is een waardevolle aanvulling aan het boek, omdat zij als moedige, jonge slavin veel indruk maakt.

Kathleen Grissom, die eerder de roman Het keukenhuis schreef, heeft met Terug naar het Zuiden een indringende roman geschreven over liefde en trouw met op de achtergrond de slavernij in Amerika.

Terug naar het Zuiden

1  2  3  4  5

Aangrijpende roman over de slavernij van de schrijfster van de succesvolle roman 'Het keukenhuis'.

Jamie - zoon van een plantage-eigenaar en een slavin - vermoordt als jonge jongen zijn vader en ontvlucht de plantage in Virginia. Eenmaal in Philadelphia gaat hij door het leven als een welgestelde blanke edelsmid. Maar dan komt hem ter ore dat zijn dierbare jonge hulp Pan gevangengenomen is om te worden verkocht als slaaf. Pans vader, die Jamie liefdevol opnam na diens vlucht, smeekt hem zijn zoon te zoeken. Jamie kan niet anders dan de reis terug naar Virginia aanvaarden, al beseft hij dat dit hem gevaarlijk dicht bij de oude plantage brengt en bij de meedogenloze slavenvanger die nog steeds naar hem op jacht is. Met 'Terug naar het Zuiden' heeft Kathleen Grissom een meeslepende roman geschreven over slavernij en de Underground Railroad-smokkelroutes, die duizenden slaven op weg naar de vrijheid hielpen.