Recensie: Eet jezelf gezond RECENSIE

Dit boek draait om een programma genaamd Whole30. Melissa en Dallas Hartwig zijn met dit programma begonnen in 2009 en geven eerlijk toe dat deze versie van Eet jezelf gezond voor 95% hetzelfde is als de eerste editie. Het boek pretendeert héél veel. Als je opvolgt wat dit boek je opdraagt gaat je hele leven veranderen in slechts 30 dagen. Hier en daar wordt de theorie ondersteunt door mensen die arts zeggen te zijn en aangeven hoeveel mensen ze in hun praktijk al hebben gered met de materie uit Eet jezelf gezond. Maar ook door ervaringsdeskundigen, jubelende zielen die melden hoe blij ze zijn met hun veranderde leven.

Het boek bestaat uit diverse delen en bijlagen. In het eerste deel wordt ingegaan op de geschiedenis en het ontstaan van het programma en de structuur ervan. Op elke pagina vind je enkele dikgedrukte en apart gezette zinnen alsof de schrijvers je met klem iets duidelijk willen maken. Ook zijn er grijsgekleurde kadertjes, wat de tekst overzichtelijk maakt. In deel twee wordt ingegaan op wat voedsel nu precies is en wat het doet in het lichaam, ook in relatie tot hormonen. Deel drie gaat over minder gezond voedsel, logischerwijs overgaand in deel vier waarin gezond voedsel onder de loep wordt genomen. In deel vijf leer je hoe je een volwaardige maaltijd samenstelt conform het Whole30-programma. Dan gaan we naar deel zes, waarin het daadwerkelijke programma wordt toegelicht. Hierbij wordt benadrukt dat het heel strikt is en je de boel radicaal moet omgooien. En we eindigen met deel zeven, waarin de lange termijn wordt besproken. Tenslotte zijn er nog twee bijlagen waarin je maaltijdplannen, maar ook tips voor kookboeken en websites en dergelijke kunt vinden.

Wat me tegen de borst stuit is de dwingende toon. Wie zich een beetje heeft verdiept in gezond(er) willen eten, drinken en leven weet inmiddels dat het vooral draait om een bepaalde mindset: het zelf maken van keuzes, het hebben en houden van de regie over wat je eet en drinkt. Om balans te vinden en te genieten zonder door te slaan. Om haalbaarheid, ook op de lange termijn. Dit boek gaat echter terug naar het 'ouderwetsche' dieet-denken, waarbij je vooral heel veel dingen niet mag. Zelf zeggen ze geen dieet te zijn, maar het boek heeft er wel kenmerken van. Terwijl uit vele onderzoeken blijkt dat dat over het algemeen niet werkt: als je weet dat je iets heel lang absoluut niet mag eten, dan wil je nog maar één ding, toch?

Al op de eerste pagina lichten de auteurs toe dat nieuw is dat witte aardappelen inmiddels zijn toegestaan. Hoera. Wederom heel eerlijk, wordt toegegeven in het boek dat het uitsluiten van aardappels in eerdere edities geen goede zet was. Maar... patat en chips zijn nog altijd streng verboden. Als je dat leest op bladzijde nummer 1 dan is de toon gezet, en die toon is beslist geen vrolijke noot wat mij betreft.

Maar er is nog een vervelend aspect aan dit boek, en dat is het hoge Tel Sell-gehalte. Voor wie nog nooit tijdens een griepje ijlend van de koorts naar deze slechte dagtelevisie heeft gekeken: het gaat hier om de verkoop van zogenaamd handige producten door vierderangs presentatoren. Veel gebezigde teksten zijn: 'It's amazing Mike!' en 'Als u nú belt krijgt u 40% korting, maar let op, dit geldt echt alleen de komende tien minuten!' Dit sfeertje wordt ook in het boek neergezet. In de inleiding word je bijvoorbeeld welgemeend en hartelijk gefeliciteerd met de aankoop van dit boek. En Whole30 verandert niet alleen je leven, ook je gezondheid zal met ongelooflijke sprongen vooruit gaan. De auteurs noemen talloze ziektes, aandoeningen en kwalen die na het volgen van Whole30 als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen. It really is amazing!

Als je interesse hebt in gezonder eten en drinken, in veel theorie over voeding, in afvallen of in een dieet, dan ben je de doelgroep van dit boek. Toch ga ik ervan uit dat er, aangezien er vele boeken over deze onderwerpen zijn volgeschreven, vast ook wat meer realistische en minder dwingende en wervende exemplaren in dit genre te vinden zijn. Ik zou dus aanraden om in zo'n geval niet voor dit boek te kiezen, maar nog even verder te zoeken binnen het overweldigende aanbod.

Eet jezelf gezond

1  2  3  4  5

In 2009 begonnen Melissa en Dallas Hartwig met hun website The Whole30, een programma dat er inmiddels voor gezorgd heeft dat duizenden mensen zijn afgevallen, beter slapen, meer energie hebben en een positiever zelfbeeld. Veel mensen zijn in deze dertig dagen van kwalen als diabetes, migraine, allergieën, hoge bloeddruk, acne en eczeem afgekomen.
    .