Recensie: The Witcher 5 - De Vrouwe van het Meer RECENSIE

Ciri komt terecht in een vreemde wereld en ontmoet daar de jonge ridder Galahad. Hij is zeer geïntrigeerd door de mooie Ciri en spreekt haar aan. Ze vertelt haar verhaal aan hem en dat blijkt een rijke geschiedenis te zijn vol geweld en avontuur...

De Vrouwe van het Meer is de vijfde en laatste roman in de Witcher-reeks van Andrzej Sapkowski. Verder verscheen er ook een verhalenbundel De Laatste Wens & Het Zwaard der Voorzienigheid over de Witcher. De Witcher-cyclus is een internationale besteller reeks waarvan populaire videogames, graphic novels en televisieseries zijn gemaakt.

Voordat je aan deze roman begint, zou ik je aanraden om eerst de vier eerdere delen te lezen. Persoonlijk heb ik dat niet gedaan en daardoor miste ik veel voorkennis die het lezen aangenamer gemaakt zou hebben. Er komen namelijk veel personages en plaatsen in dit boek voor, die in eerder boeken ook besproken zijn, maar die in dit deel niet meer echt opnieuw geïntroduceerd worden. Gelukkig zijn er genoeg nieuwe personages en is het verhaal ook interessant voor iemand die nog niet bekend is met de wereld van Geralt van Rivia.

Hoofpersoon Ciri is Geralt's leerlinge en 'hekser' in opleiding. Geralt is een hekser, iemand die is opgeleid om iedereen te beschermen tegen monsters en het kwaad. Daarbij wordt hij bijgestaan door een wisselend aantal kameraden, een bont gezelschap bestaande uit onder andere de zwijgzame boogschutster Milva en de stoere zwarte ridder Cahir. Het is leuk om te lezen over de dynamiek in de groep.

Dit boek begint met Ciri's ontmoeting met Galahad. Vervolgens maakt het verhaal sprongen in de tijd en gaat het over Nimue en Condwiramurs die de legenden over Ciri en Geralt bestuderen door afbeeldingen te bekijken en erover te dromen. Vanuit die dromen neemt het verhaal je vervolgens weer terug in de tijd en lees je stukje voor stukje meer over de avonturen van Ciri en Geralt. Het verhaal wordt dus bijna niet chronologisch verteld. Die verteltechniek behoorlijk wat concentratie van je, maar zorgt er ook voor dat het niet te saai en eentonig wordt.

Sapkowski's schrijfstijl leest vlot weg en is mooi beschrijvend. In het verhaal zit heerlijke humor verwerkt en het wist mij direct al te boeien met spottende opmerkingen en grapjes over bekende legenden uit de middeleeuwse literatuurgeschiedenis, zoals bijvoorbeeld over het beroemde zwijgen van Parcival tijdens de graalprocessie. Of zoals in het volgende citaat waarin Geralt jaagt op een gallilisk en praat met zijn kameraad over de verschillen tussen de beroemde basilisk en de onbekende gallilisk: “ ‘Brr.. En welke van de twee kun je onschadelijk maken met een spiegel?' 'Allebei. Als je maar hard genoeg op zijn kop mept.' Reynart de Bois Fresnes schaterde. Geralt lachte niet. De grap over de basilisk en de spiegel had zo'n gigantische baard dat hij hem op Kaer Morhen, waar de leraren er tot vervelens toe mee aan kwamen zetten, al de keel uithing. De grap was al net zo flauw als al die moppen over maagden en eenhoorns."

De Vrouwe van het Meer is een grappig, avontuurlijk geschreven roman. Mocht je van heroïsche fantasy houden dan is dit zeker een boek voor jou. Maar zorg wel dat je bij deel één begint!

The Witcher - De Vrouwe van het Meer

1  2  3  4  5

De Vrouwe van het Meer is de vijfde Witcher-roman van Andrzej Sapkowski over hekser Geralt van Rivia. Zijn verhaal begon in de bundel De Laatste Wens & Het Zwaard der Voorzienigheid, en ging daarna verder in Het Bloed van de Elfen, De Jaren van Verachting, De Vuurdoop en De Zwaluwentoren.

Als Ciri in een vreemde wereld de jonge ridder Galahad en de Vrouwe van het Meer aantreft, besluit ze hun haar verhaal te vertellen.
    De oorlog die woedt heeft ondertussen zijn hoogtepunt bereikt als ook de gevaarlijke magiër Vilgefortz zich in de strijd gooit. In het gevecht dat volgt verliezen velen van Geralts kameraden hun leven.
    En er dreigt nieuw gevaar. Emhyr, de keizer van Nilfgaard, wordt door dezelfde profetie geleid die ook Vilgefortz en Ciri volgen. En hoewel hij in het bezit is van een overweldigend leger, schrikt Emhyr ervoor terug zijn plan door te zetten als hij wordt geconfronteerd met Geralt en Ciri. Vooral als blijkt dat hij meer gemeen heeft met Ciri dan met de oude profetie.