Recensie: De Verhalen van jouw Leven en anderen RECENSIE

Ted Chiang  De Verhalen van jouw Leven en anderen is een bundel van Chiangs korte verhalen. Het omvat 8 novellen, die gepubliceerd zijn tussen 1990 en 2002.

‘Het verhaal De Toren van Babel’ is een prachtig verhaal over de bouw van de toren van Babel, die in dit verhaal wel lukt en tot aan de Hemeldoorgang reikt. Hillalum is een mijnwerker die ingehuurd wordt om met zijn collega’s het hemelgewelf open te hakken. Maar als je door de hemelpoort stapt, waar kom je dan? ‘Begrijp’ gaat over een man die door medicatie superintelligent wordt. Maar is het menselijke brein wel gemaakt om zoveel kennis te bevatten? ‘Delen door nul’ behandelt wat er zou gebeuren als alle aannames uit de wiskunde eigenlijk willekeurig en inconsistent zijn. ‘Het Verhaal van jouw Leven’ gaat over Dr. Louise Banks, een taalkundige, die gevraagd wordt om  te assisteren in de communicatie met plotseling gearriveerde buitenaardse wezens. Louise kan contact leggen en krijgt als ‘cadeau’ inzicht in haar toekomstige leven. Ze ziet haar romance met haar collega Gary Donnelly en het leven met haar dochter. Over dit leven met haar dochter vertelt zij. En ondanks het feit dat Louise weet hoe haar leven zal verlopen, met alle ups en downs, maakt ze toch, bewust deze keer, dezelfde keuzes. ‘Tweeënzeventig letters’ gaat over naamgeving: het systematisch benoemen – een naam geven aan- van diverse zaken. Aan deze naamgeving zit een diepere betekenis. ‘De evolutie van de menselijke wetenschap’ is een hele korte column met Chiangs mening over metamenselijkheid. ‘De hel is de afwezigheid van God’ is het verhaal over Neil Fisk en zijn relatie met God, of het ontbreken daarvan. ‘Leuk vinden wat je ziet’ gaat over de interpretatie van de hersenen van wat men ziet. Als iets aantrekkelijk eruit ziet accepteer je het eerder. Het gaat er over of de mens geestelijk tot inzicht komt hier op aarde, door de situaties waarin men zich bevindt helder te bekijken en te accepteren. ‘Het Verhaal van jouw Leven’ is nu verfilmd als ‘Arrival’. Natuurlijk is er een heel sensatiestuk aan toegevoegd, dat niet klopt met het verhaal, maar dat is Hollywood. Chiangs verhalen zijn namelijk eerder intellectueel en emotioneel, dan sensationeel.

Ted Chiang is een apart soort schrijver. Hij schrijft alleen korte science fiction verhalen en sleept de ene prijs na de andere in de wacht. Hij laat echter zien dat science fiction niet is wat het merendeel van de huidige generatie als science fiction ziet. Geen lasergevechten en intergalactische oorlogen of buitenaardse wezens die de mensheid willen uitroeien. Nee, het is letterlijk wat de naam ’science fiction’ zegt: wetenschap die nog in het fictieve stadium is. Ted Chiangs verhalen zijn dus eigenlijk wetenschappelijke verhalen.

Wat als de wetenschap zo ver is dat er een superwezen gecreëerd kan worden met onbeperkte intelligentie? Wat als de wetenschap (in dit geval van vergevorderde aliens) mensen de mogelijkheid geeft om hun leven in de toekomst al van te voren te zien? Zouden ze dan dezelfde keuzes maken? Ondanks de ingewikkelde onderwerpen en wetenschappelijk vergevorderde thema’s, zijn de verhalen niet onbegrijpelijk en vervreemdend. Het is juist duidelijk en logisch en absoluut goed te volgen.

Een aantal van Teds beste verhalen zijn nu samengebracht in de bundel De Verhalen van jouw Leven en anderen en Chiang schrijft op een indringende en intrigerende manier. De schrijftrant is pakkend en laat je niet los. Het lijkt alsof Chiang zijn woorden bij elkaar zoekt, want de manier waarop hij blijkbaar een idee dat hij heeft omzet in een verhaal, is fantastisch. De wetenschappelijke logica; de situatie en sfeerbeschrijving; de zinsopbouw, alles klopt.

Science fiction in zijn originele vorm en geweldig om te lezen: 4 hartjes met stip.