Recensie: The Night Manager - de ideale vijand RECENSIE

Jonathan Pine werkt als nachtmanager in een luxehotel in Zurich. Op een koude nacht komt er een gast waarvan hij het bestaan liever was vergeten: Richard Onslow Roper. Oftewel de slechtste man op aarde. Als hij later wordt benaderd om als spion te infiltreren in het netwerk van Roper bedenkt hij zich dan ook geen moment. Deels om wraak te nemen voor de dood van zijn liefde Sophie, deels omdat hij de mooie Jeds niet uit zijn hoofd kan zetten. Helaas is zij het liefje van Roper en dus off limits.

The Night Manager is een vrij dik boek met zijn ruim 500 bladzijdes. Het leest niet heel gemakkelijk weg. Je moet als lezer goed je aandacht erbij houden om het verhaal te kunnen volgen. Dit komt deels door de vele personages en flashbacks in het verhaal. Maar ook de indeling van de hoofdstukken en de wisselingen van vertellend personage en tijd binnen een hoofdstuk maken het boek minder leesbaar. Als je eenmaal in het verhaal zit wordt dit wel iets gemakkelijker. Ondanks de verwarring is het wel fijn om de extra informatie over Jonathans verleden te krijgen. Je kunt je daardoor beter in hem inleven en zijn keuzes begrijpen.

Het verhaal begint wat slepend, alles wordt uitgebreid beschreven en veel personages worden uitgebreid beschreven voordat het verhaal verder gaat. Toch is vanaf het moment dat Roper wordt geïntroduceerd de spanning voelbaar. Dit bouwt zich steeds verder op en zeker aan het einde wordt het moeilijk om het boek weg te leggen. Het verhaal wordt door verschillende personages verteld. Het grootste deel door Jonathan Pine om wie het verhaal voornamelijk draait. Ook de kant van de Britse politie wordt belicht. Er wordt beschreven hoe ze Jonathan gevonden hebben en hoe ze hem volgen maar ook hoe ze aan de andere kant moeten vechten om de regie over deze missie te houden. Deze 2 kanten geven wel een extra dimensie. Wat mist is de kant van Roper, wat maakt dat hij dit leven heeft gekozen? Aan de andere kant is het zonder deze informatie gemakkelijker om hem gewoon als de slechterik te blijven zien.

The Night Manager is in 1993 al uitgegeven maar is recent opnieuw uitgebracht. Dit ter ere van de 8-delige serie die van het boek gemaakt is. De rol van Roper wordt hierin gespeeld door Hugh Laurie (ook wel bekend als dokter House), wat de serie erg aantrekkelijk maakt om eens te gaan bekijken. Alles bij elkaar is The Night Manager van John le Carré een leuk boek om te lezen. Zeker voor wie van spionageboeken houdt. Doordat het niet supergemakkelijk wegleest kost het wel wat doorzettingsvermogen om erin te komen. Wat echter wel de moeite waard is.

The night manager (De ideale vijand)

1  2  3  4  5

Jonathan Pine is nachtmanager van een luxehotel. Als hij een van zijn gasten, een internationale zakenman, verdenkt van schimmige handel, licht hij de autoriteiten in. Maar dat had hij beter niet kunnen doen, want al snel overlijden er mensen in zijn omgeving en raakt hij verstrikt in een claustrofobisch en levensgevaarlijk web van internationale wapenhandel.