Recensie: Schipbreuk van een leven RECENSIE

Op de eerste januari van 2015 is de Weduwe, de moeder van de twee machtigste mannen van het land, verdwenen. In de hoofdstad start het hoofd Moordzaken samen met zijn tweede man een onderzoek. Op een andere plek in het land woont Viggo Larssen in een vuurtoren. Hij moest met vervroegd pensioen en sindsdien heeft hij tijd om na te denken over de droom die hem al van jongs af aan kwelt. Vanaf januari 2015 heeft hij een nieuwe buurvrouw. Wat Viggo niet weet is dat zij hem kent van vroeger en hem nu grondig in de gaten houdt. Hun levens zijn met elkaar verbonden, en ook met dat van de verdwenen Weduwe, maar hoe precies?

Het verhaal in Schipbreuk van een leven beslaat zo’n vijftig jaar. Een deel van het verhaal speelt zich af in het jaar 2015. Daarnaast worden er sprongen in de tijd gemaakt naar de jeugd van Viggo Larssen, de Weduwe en andere belangrijke personages. De sprongen gaan voor en achteruit in de tijd. Heel lang is het onduidelijk of er een verband is tussen de verschillende flashbacks uit het verleden. Ook worden er steeds nieuwe personages geïntroduceerd. Hun leven wordt vaak tot in detail beschreven. Als lezer is het heel lang niet duidelijk wat deze personages te maken hebben met het verhaal. Van sommige personages is het mogelijk je af te vragen waarom ze deel uit maken van het verhaal.

De belangrijkste personages van het verhaal, Viggo Larssen, de mysterieuze vrouw die hem bespioneert en het hoofd Moordzaken, komen slechts heel langzaam tot leven. Over het hoofd Moordzaken wordt steeds gezegd dat hij zich tijdens deze zaak anders gedraagt dan normaal, dat hij onzeker overkomt. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat bijna elke zin die hij uitspreekt slechts half wordt afgemaakt. Dit zorgt voor dialogen die in de loop van het verhaal irritant beginnen te worden, omdat je er als lezer nauwelijks meer informatie door krijgt. Viggo Larssen leren we kennen door de beschrijvingen van de vrouw die hem van een afstandje bekijkt. Dit zorgt er meteen voor dat Viggo ook voor de lezer op een afstandje blijft. Hij is een zonderling figuur. De mysterieuze vrouw laat vanzelfsprekend weinig informatie over zichzelf los. Ze wil niet dat iemand weet dat zij in Viggo’s buurt is.

De roman kenmerkt zich door een ontzettend trage manier van vertellen. Het verhaal kruipt voorbij. In de flashbacks naar vroeger worden dezelfde details steeds weer herhaald. De droom die Viggo Larssen kwelt en de tics die deze bij hem hebben veroorzaakt worden keer op keer herhaald. Ook worden de jeugdvrienden van Viggo steeds opnieuw aan de lezer voorgesteld. De eerste keer is dit begrijpelijk, dan kent de lezer het personage nog niet. Later lijkt het alsof er een soort samenvatting wordt gegeven voor het geval de lezer deze belangrijke details alweer is vergeten. Dit vertraagt het toch al trage verhaal nog meer. Pas in ongeveer de laatste tien procent van het boek komen de verhaallijnen van de verschillende personages bij elkaar.

De stijl van Erik Valeur is beschrijvend en op sommige momenten kunstig. Er zitten veel politieke en filosofische gedachten verwerkt in deze op en top Deense roman. Deze geven het verhaal een extra dimensie en zorgen dat het verhaal en de plot goed in elkaar zitten. Schipbreuk van een leven is echter geen roman die makkelijk weg leest. Je moet er als lezer echt je volle aandacht bij hebben en er de tijd voor nemen, als je dit doet zal je zeker worden beloond.

Schipbreuk van een leven

Erik Valeur

16 juni 2016

ISBN 9789023499961
    Uitgever Cargo

Cargo

1  2  3  4  5

Voor een witte vuurtoren, die ooit schepen en zeelui behoedde voor een schipbreuk op de rotsen van het Hellegat, zit Viggo Larssen op een bankje te lezen. Hij zal dadelijk gezelschap krijgen van de vrouw die hem nu gadeslaat vanaf de bosrand, een vrouw die hem van vroeger kent en hem bezoekt om een belangrijke reden. Zij is gestuurd door de Weduwe, moeder van de twee machtigste mannen van het land, die zojuist is verdwenen uit het verzorgingstehuis waar ze woonde. Terwijl het halve land naar haar op zoek is, ontstaat er een voorzichtige vriendschap tussen de twee mensen bij de vuurtoren en komen de oude geheimen die hen verbinden langzaam aan de oppervlakte.

Schipbreuk van een leven is een indrukwekkende roman over de illusies van het leven, en een onvergetelijk verhaal over de gecompliceerde relatie tussen ouders en kinderen.