Recensie: Half Licht RECENSIE

'Visioenen zijn heel anders dan dromen. Om te beginnen komen ze alleen als ik wakker ben, als een wolk die boven me schuift, met een koud gevoel, alsof alles matter wordt. Ik weet dan meteen wat er gaat gebeuren, dat het visioen eraan komt, en ook al wil ik het niet, ik heb ongeveer evenveel kans om het tegen te houden als dat ik een wolk kan tegenhouden voordat die voor de zon schuift.'

Nathans vader is er niet meer. Hij is neergeschoten door Annalise. Nathan wil wraak op haar nemen, ondanks dat hij ooit van haar hield. Helaas blijkt zij verdwenen te zijn. Zij is echter niet de enige waar hij op jaagt. Hij wil ook het Verbond van Witte Heksen, onder leiding van Soul, verslaan. Om hen te verslaan, zal hij onoverwinnelijk moeten zijn. Dit zal hij zijn als hij allebei de helften heeft van een krachtig amulet met elkaar verenigd. Samen met Gabriel gaat hij de zoektocht naar de andere helft van het amulet en de strijd tegen het Verbond van Witte Heksen aan. Zal het hen lukken om een eind te maken aan de oorlog? Of is het Verbond van de Witte Heksen te sterk?

Half Licht is het derde en laatste deel van de Half Zwart-serie van Sally Green. Het is zeker aan te raden om Half Zwart en Half Wild eerst te lezen. Zelf heb ik dit niet gedaan en ik mis hierdoor toch een hoop achtergrondinformatie over de personages en de gebeurtenissen die in de eerdere delen hebben plaatsgevonden. Het is voor de lezer veel fijner om dit al te weten, dan om het zelf in te moeten vullen tijdens het lezen van Half Licht. Daarnaast zal het verhaal veel intenser worden beleefd, omdat de lezer al een band heeft met alle personages.

De schrijfstijl van Sally Green zorgt ervoor dat je niet meteen lekker in het verhaal zit. Er wordt erg veel gebruik gemaakt van het woordje 'en'. Dit is erg storend en het leestempo is hierdoor in het begin erg laag. Naarmate het verhaal vordert neemt het overmatige gebruik van het woordje 'en' gelukkig af en neemt het leestempo toe. Ook de korte hoofdstukken en zinnen geven het verhaal een goed tempo. Als de lezer eenmaal in het verhaal zit, is het boek ook zo uit. Nog een klein minpuntje is dat het niet altijd duidelijk is wie er aan het woord is, omdat het er niet bij staat.

Het hoofdpersonage, Nathan, maakt een duidelijke groei door in dit boek. In het begin is hij erg oppervlakkig en houdt hij zijn gedachten voor zichzelf, zelfs voor Gabriel. De dialogen zijn daardoor in het begin niet heel diepgaand. Na een tijdje krijgen Nathan en Gabriel een heftige ruzie. Deze leggen ze uiteindelijk weer bij en dan merk je ook dat Nathan weer meer gaat praten en zijn gevoelens voor Gabriel toelaat. Hier komt ook de nodige romantiek bij kijken. Het is leuk om voor de verandering een stel van hetzelfde geslacht in een boek tegen te komen!

Sally Green houdt niet van al te veel poespas in het verhaal. Er wordt namelijk niet uitgebreid beschreven hoe bijvoorbeeld de omgeving eruit ziet. Ze treedt dus niet al te veel in details. Als dit wel was gedaan, had het verhaal toch iets meer diepgang gehad. Er worden nu net voldoende details verteld om een beeld te vormen. De lezer moet de rest daarna zelf invullen. Hierdoor kan Sally Green wel de spanning in Half Licht mooi geleidelijk opbouwen. De spanning is op zijn hoogst als Nathan de strijd aangaat met het Verbond van Witte Heksen en je hoopt natuurlijk dat iedereen het overleefd. Maar is dit ook zo? Of zullen er bijzondere en mooie personages sneuvelen?

Het fantasy gehalte in Half Licht is erg hoog, dat maakt natuurlijk veel goed! Er wordt door Nathan veel magie gebruikt in zijn strijd tegen het Verbond van Witte Heksen. Hij oefent veel met de nieuwe gaven die hij heeft gekregen nadat hij het hart van zijn vader heeft opgegeten. Zijn gaven lopen uiteen van de tijd stilzetten tot onzichtbaar worden en van het schieten van bliksemschichten tot het braken van vuur. Erg spectaculair dus! Hoe de gaven werken wordt ook goed en uitgebreid beschreven.

In Half Licht zitten genoeg verrassende wendingen, waardoor de lezer geboeid en geïnteresseerd blijft. Het is een goed opgebouwd en doordacht verhaal. Er had wel meer uit het verhaal gehaald kunnen worden door meer in details te treden. Hierdoor zou het verhaal echt tot leven kunnen komen! Daarentegen komt er wel lekker veel magie aan bod. Daarvoor lees je natuurlijk ook een fantasyboek! Ook de hoofdpersonages, Nathan en Gabriel, zijn uniek en intrigerend. De liefhebbers van het fantasygenre zullen Half Licht van Sally Green dan ook zeker waarderen!

Half Licht

1  2  3  4  5

Nathan is op de vlucht en het Verbond van Vrije Heksen is allesbehalve verwoest. Verstrooid en voortdurend opgejaagd door de Jagers van de raad kan alleen een nieuwe gedurfde strategie de rebellen van een totale nederlaag redden. Zij hebben de helft nodig van de vermiste amulet van Gabriel - een oud artefact met de macht om zijn drager onoverwinnelijk te maken. Maar de voogd van de amulet - de teruggetrokken en vreselijk krachtige heks Ledger - heeft haar eigen agenda...