Recensie: De Alien RECENSIE

De Alien van Martina Glaser draait om vier rijke tieners die al jarenlang een enorm feest mogen organiseren voor alle mensen in het dorp en één - nog veel rijkere, jonge buitenstaander. Victor keert na de fatale aanslag op zijn ouders terug naar zijn eigen land, naar zijn geboortedorp. Daar ontdekt hij dat zijn ouderlijk huis stiekem wordt onderverhuurd aan Polen die niet van plan zijn te vertrekken. Victor minacht alle rijke inwoners en hun bekrompen opvattingen. Zelfs als hij wordt opgevangen door een vriendelijke dierenarts en diens zoon Harm, fantaseert hij over wapens en wraak. Ondertussen zijn de voorbereidingen van het feest in volle gang. Harm, Julie, Fay en Joost verdelen de taken. Drones, koks, kleding voor alle kinderen: niets is te gek. Hoewel de groep uit elkaar begint te vallen, probeert Fay er wanhopig een succes van te maken. Want volgend jaar gaan ze allemaal van school af en zal alles veranderen. Als de zwaar getraumatiseerde Victor hun feest dreigt te verpesten, neemt de groep drastische maatregelen. Een boek met verrassingen en onverwachte wendingen.

Enerzijds zet Martine Glaser in De Alien herkenbare tienerproblemen neer, zoals onzekerheid, verliefdheid en studiekeuze. Anderzijds staan de hoofdpersonen waarschijnlijk mijlenver van de meeste lezers af en gebeuren er veel onwaarschijnlijke dingen. Zonder teveel te verraden: welke tieners mogen zonder enige inmenging van volwassenen vele duizenden euro's aan een feest spenderen? Wie heeft er een eigen balletstudio aan huis? Wie stapt zo snel over misdaden die hem worden aangedaan heen? Natuurlijk kan alles in boeken, mag een schrijver zijn fantasie de vrije loop laten en kunnen er in verhalen dingen gebeuren die in werkelijkheid niet kunnen. Dat is de charme van boeken. Tegelijk was het hierdoor voor mij erg moeilijk om me met de hoofdpersonen te identificeren of ze zelfs maar sympathiek te vinden.

Eigenlijk leer je alleen Fay goed kennen, die kampt met een eetprobleem en twijfelt over de balletopleiding waar ze al jaren naartoe werkt. Ze maakt in het boek een grote ontwikkeling door: ze beseft langzaam maar zeker dat het niet háár schuld is dat haar ouders zijn gescheiden en geeft voor het eerst toe aan een verliefdheid. Hoewel je ook een kijkje krijgt in de belevingswereld van Victor, is zijn karakter minder gedetailleerd uitgewerkt. Ook de andere personages blijven op afstand. De seksueel getinte passages vind ik onverwacht grof geschreven en niet in lijn met de rest van het verhaal.

Hoewel de schrijfstijl tot ongeveer de helft van het boek laagdrempelig en vlot van toon is, wordt het daarna steeds bloemrijker en metaforisch, alsof de schrijfster na een aantal hoofdstukken besloot het toch wat meer over een literaire boeg te gooien. Jammer dat er uiteindelijk over het daadwerkelijke feest weinig is geschreven. Hoewel het boek zeker spannende passages en verrassingen bevat - zoals op de flaptekst wordt aangekondigd - zou ik het zelf zeker geen Young Adult noemen. Daarvoor zijn de seksscènes in mijn ogen te expliciet. Wel was ik blij met de positieve boodschappen in het boek. Daarvoor geef ik de schrijfster toch graag een compliment.

De alien

1  2  3  4  5

Fay, Julie, Joost en Harm organiseren misschien wel voor het laatst het zomerfeest in Huizerveld. Ze hebben eindexamen gedaan op de middelbare school en na de vakantie scheiden onvermijdelijk hun wegen. Zal de band tussen hen hecht blijven? Hun vriendschap komt nog meer onder druk te staan als de getraumatiseerde Victor in het dorp verschijnt. Het duurt niet lang voor hij keet schopt bij de schijnbaar onbesproken, deftige Huizervelders. Dramatische gebeurtenissen volgen elkaar op, zekerheden schudden op hun grondvesten, lichamelijke verlangens laten zich niet langer negeren. Uiteindelijk komt het feest er toch. Maar een schot zet alles op de helling ...