Recensie: Een jongen met de naam Kerstmis RECENSIE

Nicolas leeft alleen met zijn vader in een hutje. Hoewel hij arm is, ziet hij steeds het positieve in van situaties. Nicolas’ vader heeft het daar moeilijker mee en vertrekt op een dag met een groep mannen op zoektocht naar het elfendorp, Elfhelm, in de hoop een flinke beloning op te strijken. Nicolas wordt daardoor gedwongen samen te leven met zijn valse tante Carlotta tot hij het niet meer uithoudt en zijn vader achterna gaat. Het begin van een onmogelijk avontuur.

Hoe werd de kerstman de kerstman? In Een jongen met de naam Kerstmis probeert auteur Matt Haig een antwoord te geven op die vraag. In samenwerking met illustrator Chris Mould brengt hij het verhaal van een jongen genaamd Nicolas. Daarbij begint Haig met een aanspreking van de lezer die in de lijn ligt van ouderwetse vertellingen, een keuze die flink wat charme verleent aan het verhaal en een aangename sfeer oproept die door de rest van het boek heen blijft bestaan. Met Nicolas zet hij een zeer geloofwaardig kind neer dat in contact komt met de leukste, gekste wezens. Er is een heleboel ruimte voor humor, afgewisseld met spannende momenten en enkele bezinningsmomentjes die zeer begrijpbaar zijn voor kinderen. Verder is er ook aandacht besteed aan het plausibel uitleggen van typerende elementen van de kerstman, zoals de naam Santa Claus en waarom de rendieren kunnen vliegen. Extra leuk is de mogelijkheid om dit boek zowel voor te lezen als te laten lezen. Daarnaast bieden de illustraties van Chris Mould een fijne afwisseling tijdens het lezen. Er is daarbij een goede balans tussen illustraties en tekst gezien de leeftijdsdoelgroep (+8jaar). De mooie kaft met reliëfelementjes vormt hier de kers op de taart.

Een jongen met de naam Kerstmis van Matt Haig met illustraties van Chris Mould is een ideaal kerstcadeautje, zowel voor kinderen als volwassenen met een warm hart voor de Kerstman. Het onderhoudende verhaal, de herkenbare Nicolas, zijn abstracte metgezellen en een hoop leuke tekeningen maken dit boek een plezier om te lezen. Hartverwarmend, grappig, soms ontroerend, maar bovenal erg sfeervol en helemaal in de kerstsfeer. Vijf hartjes voor dit boek!

Een jongen met de naam Kerstmis

1  2  3  4  5

Nikolas woont met zijn vader in Finland, waar ze het niet al te ruim hebben. Wanneer Nikolas' vader de kans krijgt om veel geld te verdienen, neemt hij die meteen aan. Hij gaat op reis naar het noorden om te helpen bewijzen dat Elfhelm, het legendarische elfendorp, echt bestaat en laat Nikolas achter bij de kwaadaardige, kinderhatende tante Carlotta. Het duurt niet lang voor Nikolas het niet meer uithoudt en op zoek gaat naar zijn vader.