Recensie: Schaduwkinderen RECENSIE

Schaduwkinderen is het eerste deel in de toekomstige driedelige serie Cirkel van het Kwaad. Het is een ijzingwekkende thriller die je vanaf de eerste pagina al beetgrijpt. Het boek vertelt het verhaal van Jules Declerck: officier van justitie in de Friese stad Leeuwarden. Twintig jaar geleden is haar vader doodgegaan terwijl haar broer tegelijkertijd schuldig is bevonden aan deze moord. Jules geloof niet dat hij het gedaan heeft, maar haar herinneringen zijn ook vaag. Om deze reden begint ze een zoektocht naar antwoorden over die avond. Gelijktijdig heeft ze het druk met haar werk als officier van justitie. Voordat er meer slachtoffers zullen vallen, moet Jules zo snel mogelijk een bloedstollende zaak oplossen.

Ook de diepgang in het boek is goed gebalanceerd met de spanning. De karakters van de personages zijn goed uitgediept. Dit heeft tot gevolg dat je meer met ze meeleeft en volledig op kan gaan in het verhaal. De personages zijn dan ook zeker geschikt om in de hele trilogie een rol te spelen. Behalve de diepgang van de karakters is het thema waarover het boek gaat zeer actueel. Het verhaal van Schaduwkinderen laat je meer nadenken over het feit dat zoiets elk moment eigenlijk kan gebeuren. En wat dan? De angst voor een terroristische aanslag en de dreigingen die hierbij komen kijken, bekruipt je elke pagina dat je verder leest meer. Het feit dat het boek zo realistisch is geschreven draagt sterk bij aan dit kruipende gevoel.

Verder was het boek voor mij nog aangrijpender dan voor anderen die niet wonen in of in de buurt van Leeuwarden. De straatnamen die al in de eerste paar bladzijdes genoemd worden, zijn de straten waardoor ik dagelijks fiets. Dit zorgde ervoor dat het boek voor mij nog levendiger voor mijn ogen speelde. Toch denk ik ook dat anderen door de gedetailleerde schrijfstijl van Linda Jansma de straten en gebeurtenissen zo voor zich zullen zien. Vaak is een boek met veel details lastiger en langdradiger om te lezen. Bij het boek Schaduwkinderen was het tegendeel het geval. Het boek bezit op alle 350 pagina's een goede hoeveelheid actie, spanning en verwachting. Dit maakte het lezen erg prettig en het boek las heerlijk door. Eveneens zorgden de nauwkeurige beschrijvingen ervoor dat je het gevoel had dat Linda Jansma zich tot het uiterste heeft verdiept in zowel het onderwerp als de werkwijze van de officier van justitie.

Het boek heeft een goede verhaallijn met behoorlijk wat spanning en een zeer prettige schrijfstijl. De personages zijn herkenbaar en realistisch waardoor je erg bij het verhaal wordt betrokken. Ik ben zelf dan ook absoluut van plan om deel twee en drie te lezen. Alles bij elkaar genomen zeker een aanrader (en helemaal als je in Friesland woont)!

Schaduwkinderen

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Officier van justitie Jules Declerck krijgt de leiding over het politieonderzoek naar de dood van een man en een kind die zijn omgekomen bij een auto- explosie. Vrijwel meteen beseft Jules dat er veel meer aan de hand is. Als korte tijd later een tweede explosie volgt, bijt ze zich nog steviger vast in de zaak. Wanneer haar ex - journalist Harry Simones - zich er heimelijk mee gaat bemoeien, brengt hij Jules onbedoeld in gevaar.