Recensie: Sisi, de opstandige keizerin RECENSIE

Waar ik niet ben, daar schuilt het geluk

'Ik verander niet' is het motto van keizer Franz Joseph van het Habsburgse Rijk van Oostenrijk-Hongarije. En daar blijft het bij, ook als Franz Joseph ontdekt dat zijn zeer jonge bruid Elisabeth, Sisi, hertogin van Beieren, daar erg ongelukkig onder is. In de historische roman Sisi, de opstandige keizerin, beschrijft Allison Pataki het leven van de keizerin die de harten van velen wist te raken en die over de hele wereld geliefd was en verguisd werd. Een vrouw die een icoon werd en die een inspiratiebron werd voor mythes, verhalen en films. Het boek geeft een bijzondere inkijk in het strenge hofleven van de Oostenrijkse keizer. In een uitgebreide verantwoording licht Pataki het schrijfproces toe. Hoe ze werd geïnspireerd door haar eigen familiebanden met het Habsburgse Rijk, welke keuzes ze maakte en welke bronnen ze gebruikte. Daarmee is Sisi, de opstandige keizerin niet zomaar een romantisch verhaal over een beeldschone keizerin, maar is het een zeer interessant historisch verhaal dat indruk maakt.

Sisi is zestien als ze trouwt met keizer Franz Joseph, die eigenlijk voorbestemd was om te trouwen met haar zuster. Als het boek start, is het 1868. Sisi is op dat moment 31 jaar en al vijftien jaar getrouwd met de stugge en onbuigzame Franz Joseph. Ze kan maar niet wennen aan de Habsburgse mores en is het liefst in Hongarije, in Gödöllő, waar ze urenlang paardrijdt met Nickolaus Esterházy en waar ze haar contacten onderhoudt met Andrássy, haar vriend en stille liefde. Dankzij haar heeft Franz Joseph een verbond met Hongarije kunnen sluiten, waardoor zij tevens koningin van Hongarije is. Wenen, de keizersstad, is voor haar een oord waar het bol staat van roddel, achterklap, jaloezie en afkeuring. Veel hovelingen bespotten haar - onder aanvoering van opperhofmeester Bellegarde-, omdat ze te liberaal is. Haar relatie met aartshertogin Sophie, de moeder van Franz Joseph is slecht. Sophie heeft ervoor gezorgd dat de oudste kinderen, Gisela en Rudolf, niet door Sisi worden opgevoed, maar door Sophie. Sisi mag haar kinderen nauwelijks zien en kan daardoor geen band opbouwen.

Als Sisi hoort dat Rudolf gedrild en mishandeld wordt, keert ze terug naar Wenen waar ze de leiding overneemt en Rudolf in bescherming neemt, zeer tegen de zin van Franz Joseph en Sophie. Dit is voor het eerst dat Sisi zich openlijk verzet. In de jaren daarna verslechtert de relatie. Sisi is vaak op reis, wat haar kwalijk wordt genomen door het volk. Op het sterfbed van Sophie leest Sisi een aantal passages uit het dagboek van de aartshertogin. Ze realiseert zich dat Sophie op haar manier het beste voor had met het jonge gezin en dat Sisi wellicht zelf heeft bijgedragen aan de negatieve sfeer.

Na de dood van Sophie neemt de afkeer onder de bevolking toe, waardoor Sisi opnieuw vlucht naar het buitenland, naar Engeland dit keer. Daar ontmoet ze Bay Middleton met wie ze veel tijd doorbrengt en die ervoor zorgt dat ze een tijdlang gelukkig kan zijn. Helaas moet ze ook nu weer naar Wenen, waar de relatie tussen haar en Franz Joseph op een dieptepunt belandt.

Sisi, de opstandige keizerin is een historische roman, waarin feiten gedramatiseerd zijn. Een chronologisch verteld verhaal, dat afgewisseld wordt met scènes uit het verhaalheden. De intermezzo's zorgen enerzijds voor afwisseling, anderzijds neemt het de spanning een beetje weg. Zeker in de laatste hoofdstukken wordt duidelijk toegeschreven naar een eind, wat het verhaal er niet beter op maakt. Opgeteld bij een totaal gekunstelde slotscène, kan de conclusie getrokken worden dat dit prettig leesbare boek een beter einde had verdiend.

Het verhaal van Sisi spreekt aan en verbaast. De meest bizarre gebeurtenissen blijken feitelijk juist te zijn. Het geeft een bijzondere inkijk in het Oostenrijkse hof, waar niemand mocht spreken als Franz Joseph niet zelf een gesprek was begonnen, waar de keizers gerust maîtresses mochten hebben, maar waar Sisi bekritiseerd werd omdat ze een hechte vriendschap had met Andrassy en Bay Middleton. Daarnaast creëert het boek ook begrip voor een mooie keizerin die velen alleen maar kennen uit de romantische kerstfilms.

Niemand weet hoe Sisi en de andere personages de gebeurtenissen in het boek destijds echt beleefd hebben. Net zoals Pataki dat doet, kun je je afvragen of de geschiedenis anders was gelopen als Rudolf zijn taak als troonopvolger beter had vervuld. Was het anders gelopen als Sisi wel had ingegrepen toen haar zoon diep in de problemen raakte? Was hij dan blijven leven en had hij kunnen helpen om de Eerste Wereldoorlog te voorkomen? We zullen het nooit weten.

Sisi

1  2  3  4  5

Ze is een van de mooiste vrouwen ter wereld. Iedereen noemt haar Sisi. Op haar zestiende trouwt ze met keizer Frans Jozef I van Oostenrijk. In Wenen gonst het in het paleis van de geruchten en intriges. Sisi ervaart zowel haar huwelijk als het strenge hofprotocol als verstikkend. Ze vindt troost op haar landgoed buiten Boedapest. Daar rijdt ze paard en geniet van het gezelschap van graaf Andrassy. Tot ze door tragisch nieuws gedwongen wordt terug te keren naar Wenen.