Recensie: Broedertwist RECENSIE

Broedertwist verhaalt over Henry Quinn, die zijn tijd in de gevangenis heeft uitgezeten met dank aan Evan Riggs, die levenslang opgesloten zit in verband met moord. Evan heeft een dochter en op de dag van zijn vrijlating belooft Henry hem dat hij zijn dochter zal opsporen om haar een brief te overhandigen. Eenmaal aangekomen in het stadje waar Evan opgroeide is het meisje echter spoorloos. Evan’s broer Carson, de sheriff in town, beweert van niets te weten, maar gaat zich steeds vreemder en vijandiger gedragen. Wat is er al die jaren geleden gebeurd tussen de broers. Wat veroorzaakte hun broedertwist. En waar is Evan’s dochter?

‘Een rein geweten is niets minder dan een slecht geheugen’, dit pareltje van een openingszin vormt het begin van Broedertwist. De eerste zin van het verhaal over Henry Quinn en Evan Riggs, die samen een cel delen in de gevangenis. De 1 levenslang, de ander – Henry – op het punt om vrijgelaten te worden. Hij belooft aan Evan dat hij diens dochter op zal gaan zoeken om haar een brief te geven, en hiermee begint de reis van de lezer door het verhaal van de beide mannen. We lezen hoe ze geboren werden, in wat voor gezin ze opgroeiden en welke gebeurtenissen hebben geleid tot hun veroordeling en hun verblijf achter de tralies. Eenmaal aangekomen in het stadje waar Evan’s dochter schijnt te wonen maken we kennis met Evan’s broer Carson en blijkt Evan’s dochter verdwenen. Naarmate het verhaal vordert geeft R.J Ellory beetje bij beetje prijs wat er aan de hand is. Waarom de Riggs broers elkaar zo naar het leven staan. Een boeiende vertelling die knap opgeschreven is.

Het verhaal speelt zich wisselend af in het heden en het verleden. Het heden is in dit geval de jaren zeventig in de Amerikaanse staat Texas. De tijd waarin westernfilms zich afspelen en ook dit boek roept soms haast filmische beelden op van stoffige stadjes en verlaten spoorwegovergangen. De vijandige sfeer die Henry in het dorp treft is voelbaar en maakt dat de lezer er net als hij nóg meer achter wil komen wat er achter die stugge façade schuilgaat.

R.J. Ellory weet als geen ander een verhaal te vertellen. Alsof je bij een kampvuur zit. Tokkelend gitaargeluid op de achtergrond, knapperend vuur. Waar iemand zijn levensverhaal begint te vertellen en je aan zijn lippen hangt, zijn mooie woorden gulzig opdrinkend en dorstig naar meer. De levens van de mannen in Broedertwist zijn zo intens beschreven dat het voelt alsof je ze kent. Alsof het oude vrienden zijn. Zo’n vriend die je nooit helemaal kunt vergeten, waarvan je je afvraagt hoe het toch met hem gaat. Ellory is een van de beste schrijvers van dit moment. Een creatieve taalkunstenaar die woorden laat dansen als muziek. Het verhaal is geen thriller, ik zou het eerder een roman noemen met een spannende twist, maar saai is het geenszins. Daarvoor is het te mooi geschreven. De lezer blijft geboeid naar wat het ook is dat de twist tussen de broers veroorzaakt heeft. Om vervolgens de laatste bladzijde om te slaan, balend dat het verhaal voorbij is. Vijf zeer verdiende hartjes voor dit boek.

Broedertwist

1  2  3  4  5

Henry Quinn doorstond zijn tijd in de gevangenis dankzij zijn vriendschap met Evan Riggs, een countryzanger die een moord beging en nu levenslang uitzit. Op de dag van zijn vrijlating belooft Henry dat hij Evans dochter zal opsporen en haar een brief zal overhandigen. Een dochter die Evan zelf nooit heeft ontmoet. Henry gaat op weg naar het kleine stadje in Texas waar Evan opgroeide en waar diens broer Carson inmiddels sheriff is. Er is geen spoor van het meisje en Carson beweert niets te weten van haar woon- of verblijfplaats. Maar Henry geeft niet zomaar op; beloofd is immers beloofd. Wanneer Carson zich steeds vijandiger gaat gedragen, realiseert Evan zich dat er veel broeit onder het oppervlak va nhet rustige stadje. Wat dreef de broers ooit uit elkaar en wat is er met Evans dochter gebeurd?