Recensie: Een man van goede wil RECENSIE

Als Peter Ash, een oorlogsveteraan die tegenwoordig in de wildernis leeft, te horen krijgt dat zijn beste vriend Jimmy zelfmoord heeft gepleegd besluit hij die zijn achtergebleven vrouw en kinderen te gaan helpen met wat klusjes. Wanneer hij tijdens het klussen onder de veranda een verwilderde hond, een koffer geld en wat explosieven vindt krijgt hij het gevoel dat er meer aan de hand is. Terwijl hij op eigen houtje een onderzoek start lijkt hij steeds meer en meer betrokken te raken bij zaken die hij liever vermeden had.

Het boek begint bij het bericht van de dood van Jimmy en bouwt zich van daaruit steeds verder op. Er is dan ook vanaf het begin meteen duidelijkheid en je kan als lezer rustig in het verhaal glijden zonder onmiddellijk met vele vragen te zitten. Na het ontdekken van de geldkoffer en de explosieven bouwt de spanning zich steeds meer op en komen er ook meer en meer personages bij. Toch blijft het verhaal op deze momenten erg overzichtelijk. Nicholas Petrie slaagt erin om vele gebeurtenissen en personages aan het verhaal toe te voegen zonder daarbij de lezer te verwarren.

Het hoofdpersonage, Peter Ash, leer je door het verhaal heen steeds beter kennen. Hij wordt ook, net zoals de andere personages, erg realistisch weergegeven. Aan zijn doen en laten weet je zonder uitleg dat hij een oorlogsveteraan is en ik vond het waardevol dat dit thema duidelijk onder de aandacht werd gebracht in Een man van goede wil, omdat hier rond nog een te groot taboe hangt.

De schrijfstijl van Nicholas Petrie is erg rustig en tegelijk toch krachtig en gedetailleerd. Hij weet beelden voor ogen te brengen in slechts enkele zinnen en het lukt hem ook zonder problemen om dit doorheen het boek vast te houden. Door de mysteries en de spannende gebeurtenissen die elkaar opvolgen laat het verhaal zich erg snel lezen. Als je als lezer eenmaal in het verhaal zit is het erg moeilijk om het boek weer weg te leggen.

Nicholas Petrie wist mij aangenaam te verassen met zijn debuutboek Een man van goede wil. Spannend, mysterieus en tegelijk ook heel realistisch. Door het veelzijdige, complexe personage van Peter Ash kunnen de volgende boeken in de reeks alle kanten op gaan en ben ik er zeker van dat deze verhalen door veel thriller en crime lezers geliefd zullen zijn.

Dit boek krijgt van mij 4/5 hartjes. Door de rustige opbouw van het verhaal vroeg ik mij vanaf het begin meteen af wat het mysterie rond de koffer met geld en de explosieven zou kunnen zijn. Toch geeft Nicholas Petrie het geheim niet meteen prijs, maar laat hij je eerst de ene na de andere spannende gebeurtenis beleven. Als lezer ga je zonder het door te hebben helemaal op in het verhaal. Een man van goede wil is een erg goed debuutboek en hopelijk het begin van een spannende reeks.

Een man van goede wil

1  2  3  4  5

Een man van goede wil van Nicholas Petrie is een adembenemende thriller vol nagelbijtende spanning en levendige personages. Hoofdpersoon Peter Ash is een held van het kaliber Jack Reacher en Jason Bourne.

Peter Ash, oorlogsveteraan, heeft jarenlang in de wildernis geleefd als hij hoort van de zelfmoord van zijn beste vriend Jimmy. Hij voelt zich verplicht Jimmy's familie te helpen met wat klusjes rondom het huis. Onder een kapotte veranda vindt hij een koffer gevuld met cash en explosieven.
    Terwijl Ash de kwestie onderzoekt, lijkt hij deel te worden van een veel grotere zaak dan hij had voorzien. En die lijkt direct terug te leiden naar een wereld die hij dacht voorgoed achtergelaten te hebben...

'Een magnifiek debuut. De schrijfstijl is vloeiend, origineel en vaak briljant, het verhaal hartverscheurend en verlichtend tegelijk.' David Baldacci

'Een actuele thriller vol intrige, actie en avontuur.' Steve Berry