Recensie: Het zwaard van Rome RECENSIE

"'Een legionair met een speer stormde op hem af, maar op het moment dat de Romein zijn arm hief, ramde Valerius zijn zwaard in de opening boven zijn borstharnas en de man verstijfde toen hij het koude ijzer zijn lichaam voelde binnendringen. Draaiend met zijn pols trok Valerius het zwaard terug, precies op tijd om een houw te weren van een soldaat met een centuriohelm."

Het Zwaard van Rome gaat over het Jaar van de Vier Keizers. De heerschappij van keizer Nero is wreed, krankzinnig en bloederig. De hoogste tijd dus dat deze eindigt. Valerius wordt, samen met zijn vriend Serpentius, op missie naar Rome gestuurd om een einde te maken aan de heerschappij van keizer Nero. Valerius en Serpentius slagen in hun missie en Rome wordt niet langer geteisterd door de wreedheden en misdaden van keizer Nero.

Na de dood van Nero komt Galba aan de macht. Maar ook hiermee is het Romeinse Rijk niet voorzien van rust en vrede. Galba kan zijn beloftes namelijk niet nakomen. Na zijn val komt Otho aan de macht. Valerius wordt door Otho op een missie gestuurd naar het Noorden. Hij moet tegen zijn vroegere vriend Vitellius, die het leger van het Noorden aanvoert, vechten. Vitellius heeft geen idee wat hem te wachten staat. Valerius is de enige die Vitellius, en het leger van het Noorden, kan redden. Gaat hem dit ook lukken? Of loopt het uit op een bloederige strijd?

Het Zwaard van Rome is het vierde deel in de Valerius Verrens-serie van Douglas Jackson. Het boek is prima los van de eerdere delen te lezen, omdat het om een andere gebeurtenis in de geschiedenis gaat. Maar om het plaatje compleet te maken is het wel erg leuk om de Held van Rome, Beschermer van Rome en Wreker van Rome eerst te lezen. Op deze manier leer je ook Valerius Verrens, het hoofdpersonage, beter kennen!

Op de cover van het Zwaard van Rome wordt beweerd dat Douglas Jackson 'Een van de beste historische schrijvers van dit moment' is. Hier is zeker geen woord aan gelogen! Hij is een geweldige schrijver, die de lezer weet te boeien met de geschiedenis van de Romeinen. Door de uitgebreide kennis die Douglas Jackson over het Romeinse Rijk heeft, weet hij er een interessant en mooi verhaal van te maken.Wel heb je heel even nodig om aan zijn originele schrijfstijl te wennen. Maar zodra je hieraan bent gewend is het een geweldig boek om te lezen.

Douglas Jackson schrijft niet alleen over alle feitelijkheden van die tijd, maar beschrijft ook alles erom heen. Hij neemt je echt mee terug naar de tijd van de Romeinen. Je gaat als lezer mee het slagveld op, leest hoe de strijd tot stand kwam, hoe er plannen worden gesmeed om Nero van de troon te stoten en wie er allemaal sneuvelt in de uitgebreid beschreven gevechten. Aan spanning dus zeker geen gebrek! Je komt er ook achter hoe men dacht in die tijd, hoe het keizerrijk eruit zag en hoe de sfeer was. Dit is mede te danken aan de originele schrijfstijl van Douglas Jackson. Hierdoor groeit het Zwaard van Rome uit tot een intrigerend verhaal.

Voordat het verhaal begint staat er een uitgebreide kaart afgebeeld. Op deze kaart zie je de route die Valerius Verrens in dit boek zal afleggen. Hierdoor ontstaat er voor de lezer een mooi visueel beeld. Daarnaast kan je tijdens het lezen ook af en toe de weg een beetje kwijt raken door de onbekende plaatsnamen. Door even terug te bladeren naar de kaart kan je hetgeen wat je gelezen hebt weer even op een rijtje zetten. Dit is dus wel een goede toevoeging aan het verhaal in het Zwaard van Rome.

Voor het lezen van het Zwaard van Rome moet je toch echt wel een behoorlijk sterke maag hebben. Er wordt in geuren en kleuren verteld hoe iemand vermoord wordt op het slagveld. Van zinnen als 'Het ravenzwarte haar wapperde in de zachte bries en glansde nog waar het niet was samengeklit in het bloed en de hersenbrij uit de afschuwelijke hoofdwond.' moet je dan ook niet gek opkijken. Het boek staat hier bordervol mee. Ondanks dat het gruwelijk is, maken dit soort zinnen het verhaal natuurlijk wel levensecht!

Op de achterflap van het Zwaard van Rome staat 'Meer boek voor mannen', laat je hier als vrouw zeker niet door afschrikken. Niet alleen mannen vinden het leuk om te lezen over stoere Romeinse mannen die in hun sexy gladiator-outfit het slagveld opgaan. Ook vrouwen zullen hiervan kunnen genieten! Het Zwaard van Rome van Douglas Jackson is een intrigerend en spannend verhaal over het Jaar van de Vier Keizers. Het is op een originele en boeiende manier geschreven, waardoor de aandacht van de lezer gegarandeerd is. Een knap staaltje vertelkunst dus!

Valerius Verrens IV - Zwaard van Rome

1  2  3  4  5

Deel 4 in de serie Valerius Verrens. Voor de lezers van Robert Fabbri en de Vespasianus-serie 68 na Christus. De wrede en krankzinning heerschappij van keizer Nero loopt op zijn einde. Na een brand die Rome grotendeels verwoestte, bezwijgen de burgers bijna onder een niet-aflatende stroom wreedheden en misdaden. Gaius Valerius Verrens wordt naar Rome gestuurd op een missie om dit eens en voor altijd te beëindigen. Na de dood van Nero houdt de stad zijn adem in en wacht op de aankomst van zijn opvolger, Servius Sulpicius Galba, gouverneur van Hispania. Het keizerrijk wacht op vrede, maar de gebeden worden niet verhoord. Galba belooft namelijk stabiliteit en welvaart, maar zijn heerschappij begint met een slachtpartij en eindigt enkele maanden later in chaos en bloedvergieten.