Recensie: De inspiratiepraktijk RECENSIE

Fien zei haar hectische advocatencarrière vaarwel en werd in plaats daarvan therapeut. Als inspirator probeert ze anderen te helpen met hun levenskeuzes. Met vrijheid in haar eigen werkuren, een leuk gezinnetje en een mensgerichte job lijkt alles perfect. Maar in hoeverre is dat werkelijk zo?

De inspiratiepraktijk is een dun, gemakkelijk weg te lezen boekje dat een zeer herkenbare gedachtegang opvoert vanuit hoofdpersonage Fien. Menigeen vrouw zal zich voelen alsof het verhaal het hare zou kunnen zijn. Er is daarbij zeer veel aandacht besteed aan alle uitdagingen die werkende moeders voor de kiezen krijgen, met een mooie afwisseling tussen verschillende soorten vrouwen om het universeler te maken. Daarnaast passeert er een flink aantal uiteenlopende levensadviezen- en wijsheden die mooi passen binnen de hedendaagse tijdsgeest. De schrijfster lijkt eveneens een soort van troost te willen bieden aan iedereen waarbij ‘Het gras is altijd groener aan de andere kant’ en ‘Perfectie bestaat niet’ het meeste naar voren komen. Fien leidt immers het leven dat door velen te benijden valt en zelfs dat brengt zijn hindernissen met zich mee. Het laat je als lezer stil staan bij je eigen gedachtegang en invulling van je leven zonder dat de auteur daarbij belerend overkomt.

Muggenziften levert enige minpuntjes op van het verhaal. Zo zijn er soms redelijke grote sprongen in tijd die niet in de lijn liggen van de rest van het verhaal. Ook de toevoeging van Fiens persoonlijke drama aan het einde van het boek was niet perse nodig, omdat dit kan overkomen alsof de schrijfster vond dat haar personage niet genoeg te verwerken kreeg. Dit is echter volledig afhankelijk van de interpretatie van de lezer.

De inspiratiepraktijk van Fleur Brockhus is een voltreffer. Er zit een flinke hoeveelheid authenciteit in het verhaal, zowel in de gedachtegang van Fien als in de geschetste situaties. Deze laatste zijn steeds erg herkenbaar wat ze soms zelfs wat banaal maakt, maar zonder aan waarde te verliezen. Brockhus luchtige, vlotte schrijfstijl en haar levensechte personages zorgen dat er een fijne verbintenis ontstaat tussen lezer en verhaal. Een amusant, leuk, gemakkelijk te lezen boek dat zeker vier sterren verdient.

De inspiratiepraktijk

1  2  3  4  5

Fien is 35. Ze is opgekrabbeld uit een identiteitscrisis en heeft haar leven omgegooid: van gestreste advocaat naar succesvolle coach. Haar 'inspiratiepraktijk' in Amsterdam-Zuid loopt goed. De praktijk zit vol herkenbare, komische en aangrijpende dossiers; van advocaten tot kappers, van burn-outs tot 'mamarexia'. Fien zet zich volledig in voor haar cliënten, maar ze is ook nog moeder van twee jonge kinderen, dochter, buurvrouw, vriendin. En vrouw van haar man Alex. Thuis merkt ze dat hun relatie ook wel wat inspiratie kan gebruiken. Haar adviezen lijken voor haar huwelijk niet op te gaan en ze moet alle zeilen bijzetten om daarin haar eigen koers te blijven varen. Overleven Fien en Alex deze tropenjaren?