Recensie: Slaves - Raven 1 RECENSIE

Het is het jaar 2558. Raven is een slaaf; een Delicatus. In de nieuwe wereld waarin de slaven, delicatussen en trashers, geen zeggenschap hebben over hun eigen leven probeert Raven zich staande te houden. Raven is niet blij dat ze een Delicatus is; ze haalt slechte cijfers op de speciale school en krijgt regelmatig straf.  Haar vrienden spelen haar door de jaren heen. Ze hoopt wanneer ze bij de veilig verkocht wordt aan een Meester, deze haar een beetje vrijheid kan geven. Ze heeft haar ontsnappingsplannen al uitgestippeld.  Als het moment zich aandient, neemt Raven het heft in eigen handen en wordt verkocht aan een Genoot: een extreem rijke Meester met veel status. Als deze Genoot echter een paar dagen later vermoord wordt, wordt Raven beschuldigd, gedegradeerd tot trasher en wacht haar een vreselijk lot; het reservaat waar trashers een levensverwachting van drie dagen hebben.  Lukt het haar om haar onschuld te bewijzen, wie kan ze vertrouwen en wie kan haar helpen?

De Belgische Miriam Borgermans schreef tot vorig jaar enkel jeugdboeken en hier en daar een kort verhaal voor volwassenen. Slaves - Raven 1 is haar eerste young adult boek en het eerste deel van een serie. Dat Miriam Borgermans op basis van haar jeugdboeken geroemd wordt om haar eindeloze fantasie en ideeën, is in Slaves duidelijk terug te lezen. De schrijfster creëert een futuristische, hypermoderne wereld voor sensoren en drones waar het verhaal van Raven zich afspeelt. In het begin is het even lastig om op het zelfde tempo deze wereld in de stappen als Miriam Borgermans schrijft. De wereld vormt zich gaandeweg het verhaal steeds meer; fijn, maar het is dus wel even lastig om in het verhaal te komen.

Maar als je dan eenmaal in het verhaal zit, is het vreselijk moeilijk om te stoppen. Laat je dan ook vooral niet tegenhouden door de volumineuze omvang van het boek; de bijna vijfhonderd pagina's vertellen zichzelf op het moment dat je je als lezer aan het verhaal overgeeft. Slaves zit vol intriges, bijzondere personages en het plot blijft spannend tot op de laatste bladzijde. Het verhaal bestaat uit korte hoofdstukken, passages uit verschillende boeken uit de wereld van Slaves en een (heel) korte fragmenten uit het dagboek van Seamus, de zoon van de eigenaresse van de delicatusschool. Door de opbouw lees je snel door het verhaal heen en wordt de spanning goed opgebouwd. De schrijfstijl bestaat uit korte duidelijk zinnen die prettig lezen.

Slaves - Raven 1 is het veelbelovende eerste deel van deze nieuwe young adult reeks en wij kijken al vol spanning uit naar het tweede deel om te lezen hoe het Raven verder vergaat. Voor de liefhebbers van The Hunger Games, Divergent en de Maze Runner is Slaves een onmisbaar boek in de boekenkast.  En als de volgende delen dit niveau vasthouden, is het wachten tot de filmrechten worden verkocht.

Slaves 1 - Raven

1  2  3  4  5

Het jaar 2558. Raven is een opstandige laatstejaarsleerlinge aan een Delicatus Slavenschool. Delicatusslaven leven niet lang. Hun einde is meestal gruwelijk. Raven is voorbestemd om te worden overgeleverd aan de willekeur van haar toekomstige meester. Als ze aan de machtige Genoot Ghassan Aboud wordt verkocht, lijkt ze aan haar lot te kunnen ontsnappen. Tot Ghassan wordt vermoord en Raven als schuldige wordt aangewezen. Raven belandt in een wespennest van intriges, waarin ze alles op alles moet zetten om te overleven. Raven 1 is het indrukwekkende, filmisch geschreven eerste boek van de youngadultserie Slaves. De grimmige toekomstwereld die hier wordt opgeroepen, heeft wortels in de huidige samenleving.