Recensie: Naar huis RECENSIE

Tien jaar geleden werden twee zonen uit welgestelde families ontvoerd. Hoewel er losgeld werd geëist, is er nooit meer iets van hen vernomen. Tot Myron en Win, zijn zakenpartner, tien jaar later een van de gekidnapte jongetjes terugvindt. Waar is hij geweest? En wat kan hij vertellen?

Harlan Coben is één van die thriller schrijvers uit het rijtje waar ook David Baldacci, Michael Connelley e.a. auteurs van wereldwijde bestsellers thuis horen. De thriller Naar huis hoort tot een reeks, op zich zelf staande verhalen, met sportmakelaar en speurder Myron Bolitar als hoofdpersoon. In dit geval ook nog met een 'gast optreden' van Myron's neefje Mickey en zijn vrienden Ema en Spoon, die zelf de hoofdrollen spelen in Coben's Young Adult boeken (jeugdthrillers), waaronder 'Schuilplaats' en 'Nu of Nooit'.

In Naar huis, onderzoekt Myron de ontvoering van twee bevriende jongens uit welgestelde families. Tien jaar na de ontvoering, een periode waarin van de kinderen en de ontvoerders geen spoor werd gevonden, duikt plotseling één van de jongens op in Londen.

Het verhaal wordt beurtelings in de eerste persoon verteld, vanuit het oogpunt van Windsor Horne Lockwood III, kortweg Win genoemd, en deels in de derde persoon, te weten Myron Bolitar. De overgang tussen beide oogpunten verloopt vlekkeloos en vrijwel ongemerkt. Deze wisseling van invalshoek geeft extra diepgang aan het verhaal.

Vanaf het eerste hoofdstuk, waarin Win de ontvoerde Patrick Moore (inmiddels een tiener) op het spoor is, sleept Coben je mee het mysterie in. Is deze jongen wel echt één van de ontvoerde kinderen? En zo ja, waar is dan de tweede ontvoerde jongen gebleven? Verdwijningen en onverwacht opduikende figuren uit het verleden zijn een stokpaardje van Coben, een regelmatig terugkerend thema in zijn thrillers . In Coben's geval verveelt het niet. Dankzij de vele wendingen weet hij je, ook nu weer, tot het laatste moment op het verkeerde been te zetten.

De ontrafeling van het mysterie leidt Win langs verschillende Europese landen, waarbij zelfs Groningen nog even 'snel' wordt aangedaan. Als liefhebber van uitgebreide zijsprongetjes blijft Coben zich verbazen over mensen in al hun gedaantes. Gepassioneerd en gedetailleerd beschrijft hij de meest uiteenlopende types. Zo laat hij zijn hoofdpersoon, Myron Bolitar, "op straat staan en kijken naar de mensen. Daar hield hij van, naar mensen kijken... – ... Iedereen had zijn eigen wereldje: een leven, een droom, hoop en verdriet, blijdschap en verbazing, een verhaal met een begin, een midden en een eind... en dat liep zomaar op straat aan je voorbij." Niet allemaal relevant voor het verhaal, tenzij bedoeld om de lezer van de rode lijn af te leiden, maar wel mooi beschreven.

Knap weet Coben de spanning op te bouwen. Langzaam en gedoseerd wordt ontbrekende informatie over de ontvoering van tien jaar geleden prijs gegeven. Zo blijf je steeds met Myron en Win meedraaien en verdenk je telkens een andere persoon. Wat betekent de terugkeer van Patrick Moore? Zoals de (Amerikaanse) trailer mooi zegt: de waarheid staat op het punt naar huis te komen.

Het emotionele einde is vakkundig beschreven (even slikken!). De allerlaatste wending is daardoor toch onverwacht, maar vooral wrang en zuur. Een boeiend verhaal!

Naar huis

1  2  3  4  5

De jongen die al tien jaar wordt vermist staat opeens recht voor hem... Een decennium geleden werden twee zonen van twee welgestelde families ontvoerd. Er werd losgeld geëist, maar sindsdien is er niets meer van de jongens vernomen. Geen enkel spoor is er van hen terug te vinden. Tien jaar lang hadden hun families niets dan pijnlijke herinneringen en hoopten ze radeloos op de dag die nu eindelijk aanbreekt: Myron Bolitar en zijn zakenpartner Win denken dat ze een van de gekidnapte jongens hebben gevonden. Waar is hij al die tijd geweest en wat kan hij zich nog herinneren van die cruciale dag? En misschien nog wel belangrijker: wat kan hij Myron en Win vertellen over het lot van zijn nog altijd vermiste vriend?