Recensie: De Vuurvogel 2 - Tienduizend hemels boven jou RECENSIE

Marguerite kan, met dank aan de Vuurvogel, door verschillende dimensies reizen. In dit deel wordt het reizen door dimensies voortgezet wanneer haar vriendje, Paul, versplinterd wordt door de slechte Conley. Dit wil zeggen dat de ziel van Paul uit de 'normale' dimensie in vieren is gedeeld en verspreid over vier verschillende Pauls uit vier verschillende dimensies. Marguerite krijgt van Conley de coördinaten waar de stukjes ziel van Paul zich bevinden, maar hier moet ze natuurlijk wel wat voor terug doen... Zal het lukken om Marguerite haar Paul weer tot één geheel te brengen? En zal het haar ook lukken om Conley's plannen te dwarsbomen?

Tienduizend hemels boven jou is het tweede deel in de bloedstollende Vuurvogel-trilogie. Het eerste deel van deze serie, Duizend stukjes van jou, sprak me vooral aan door de prachtige cover. Maar na het lezen van dat eerste deel ben ik helemaal fan van deze serie. Doordat in deze serie door dimensies heen wordt gereisd, voel dit boek zo veel anders aan dan andere Young Adult-boeken. Het verhaal vind ik zeer uniek.

Echter, als een schrijver een goed verhaal in zijn of haar hoofd heeft, is het nog maar de vraag of dit ook goed uit wordt gewerkt op papier. En geloof me, dit is Claudia Gray meer en meer dan gelukt. In Tienduizend hemels boven jou heeft ze weer verschillende dimensies weten te creëren: de Marguerite die in oorlog zit in San Francisco, Marguerite die terecht komt in de onderwereld van New York, en nog meer. In elke dimensie komen de meeste personages terug die ook in de 'normale' dimensie van Marguerite zitten. Ik vond het erg fijn om te lezen dat alhoewel de karakters van de personages uit verschillende dimensies van elkaar verschillen, ze soms ook gelijkenissen vertonen. Echter wordt dit niet al te leuk voor Marguerite. Ze krijgt namelijk ook een nare kant van Paul te zien uit een dimensie. Marguerite twijfelt vervolgens aan het karakter van haar Paul uit haar eigen dimensie. Ergens vond ik dit flauw van haar en niet eerlijk voor Paul. Hoe iemand namelijk wordt hangt veel af van zijn of haar omgeving...

Ik vond de introductie van dit boek zeer prettig geschreven. Het wordt geschreven vanuit het perspectief van Marguerite, alsof ze zegt: 'Hey, ben je er weer? Dit is er gebeurd sinds boek 1 eindigde!'. Tienduizend hemels boven jou sluit namelijk niet geheel aan op het einde van Duizend stukjes van jou, er zitten een aantal maanden tussen. In die tussentijd is er het een en ander gebeurd, en daar praat Marguerite je graag over bij in de introductie. Erg fijn geschreven! Daarbij wordt je als lezer herinnerd aan de (belangrijke) gebeurtenissen die zijn voorgevallen in Duizend stukjes van jou. Sommige dingen was ik vergeten, aangezien het een tijdje geleden was dat ik het eerste deel las. Door deze fijne introductie was ik weer van alle belangrijke zaken op de hoogte, waardoor het boek vervolgens heel gemakkelijk te volgen was.

Tienduizend hemels boven jou is dikker dan haar voorganger. Ikzelf was daar in het begin een beetje sceptisch over, omdat ik niet wilde dat gebeurtenissen op elkaar gingen lijken. Dat was overigens totaal niet het geval! Dit boek draait namelijk niet alleen maar om 'het redden van Paul', maar er spelen ook veel grotere zaken een rol. Wat dat is verklap ik natuurlijk niet, maar het is wel iets wat meer diepgang brengt in de serie. Daarbij is het boek reuzespannend, waardoor ik maar door en door wilde lezen. Het is Claudia Gray gelukt om mij gedurende het gehele boek te triggeren om het boek alles behalve weg te leggen. Tienduizend hemels boven jou hield mij in zijn greep tot de laatste bladzijde. Het boek eindigt met een gigantische cliffhanger, eentje die ik totaal niet had zien aankomen. Ik was totaal in shock!

Tienduizend hemels boven jou geef ik daarom vijf hele dikke hartjes. Het boek bevatte voor mij alle ingrediënten voor een goed verhaal: spanning, actie, romantiek en fijne karakters om over te lezen. Kom maar op met het derde en laatste deel van deze serie!

De vuurvogel 2 - Tienduizend hemels boven jou

1  2  3  4  5

Marguerite Caine kan iets wat nog nooit eerder is gedaan: ze kan reizen door verschillende dimensies met de Vuurvogel, de briljante uitvinding van haar ouders. Helaas heeft ze daarmee ook de aandacht getrokken van een vijand die er letterlijk alles voor overheeft de uitvinding voor zijn eigen duistere doeleinden te gebruiken. Wanneer hij haar vriendje Paul in handen krijgt en zijn ziel versplintert en verspreidt over vier dimensies, begeeft Marguerite zich op zéér gevaarlijk terrein om hem te redden.