Recensie: Over de Rand RECENSIE

Over de Rand, een waargebeurd verhaal geschreven door Arianne Grootendorst, is een aangrijpend boek dat vertelt over de verkrachting en poging tot moord op Arianne zelf. Arianne vertelt over die verschrikkelijke nacht waarin haar leven voorgoed veranderde, de opname in het ziekenhuis, de nasleep van de verkrachting en de zoektocht naar de dader. Het boek sleept je mee in Arianne's verhaal. Ze weet met dit boek heel goed de lezer te laten beseffen hoe groot de impact is van wat haar is overkomen. Op realistische en toegankelijke manier voor de lezer neemt ze je mee in haar verhaal.

Over de Rand begint met de confrontatie van Arianne met haar verkrachter. De verkrachter is opgepakt en zij durft oog in oog met hem in dezelfde ruimte te staan, niet langer bang voor haar monster. Vervolgens lezen we over die duistere nacht. De nacht waarna Arianne's leven nooit meer hetzelfde zal zijn. We lezen mee met Arianne hoe ze de verkrachting ervaart en hoe ze continue denkt aan hoe ze hieraan kan ontsnappen. Vervolgens probeert ze te vluchten maar de man is haar te snel af en steekt een mes in haar schouder, waarna hij op de vlucht slaat. Arianne blijft bebloed en doodsbang achter. Ze weet uiteindelijk hulp in te schakelen en wordt met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Ze heeft het overleeft, maar dan komt misschien nog wel het zwaarste: het terugkeren in de maatschappij en de zoektocht naar de dader.

Als Arianne in het begin van het boek vertelt over haar verkrachting en hoe zij het heeft beleefd, merk ik meteen dat ik, als vrouw zijnde, bedenkt hoe ik in deze situatie zou reageren. Zal ik net zo sterk zijn als Arianne? Want sterk dat is ze zeker. Zo wil de man Arianne's handen vastbinden en in een fractie van een seconde herinnert Arianne zich een deel van een film. Hierin werd getoond hoe je je handen moest houden zodat je gemakkelijk los kan komen. "Eén scène staat me helder voor de geest: twee handen worden gebonden, niet pols op pols maar handpalm op pols". Arianne weet helder te blijven nadenken, ondanks wat haar overkomt en dat heeft haar leven gered.

Vervolgens begint het herstelproces van Arianne, zowel fysiek als mentaal, en de zoektocht naar de dader. Arianne vertelt dat ze na deze nacht te hebben meegemaakt een angst met zich meedraagt voor mannen. Want wat nou als elke man ineens in een monster kan veranderen? Ook lezen we in dit boek een aantal politierapporten en psychologische rapporten over de dader. De man blijkt paranoïde schizofreen te zijn. Hij slaat veel wartaal uit. Zo zegt hij onder andere dat drugs worden omgezet in letters en dat hij verkracht wordt door een baby. De man vertelt later ook over andere misdaden die hij heeft begaan en vertelt hij dat "hij vind dat het de normaalste zaak van de wereld is dat je een lijk neukt". Als lezer wordt je hier bijna ontoepasselijk van. Het is niet voor te stellen dat iemand zo kan denken en besef je hoe ziek die man in zijn hoofd is.

Over de Rand is het waargebeurde verhaal van Arianne Grootendorst die haar verkrachting en de nasleep daarvan heeft weten te overleven. Dit boek geeft een realistisch en ongecensureerd beeld van de nasleep van een heftige gebeurtenis. Het doet je beseffen dat dit iedereen had kunnen overkomen. Ook dwingt het boek respect af. Respect voor Arianne die dit heeft overleeft en haar monster heeft overwonnen. 5 hartjes.

Over de rand

1  2  3  4  5

Waargebeurd verhaal!

Over de rand is een pageturner, een nachtmerrie, geschreven door een vrouw die zich staande heeft gehouden na een verschrikkelijke gebeurtenis die haar leven voorgoed veranderde.

Het is een kille nacht in februari. Arianne Grootendorst wordt wakker in haar bovenwoning in Rotterdam. Het is donker en ze ligt in bed. Haar eerste gedachte is: ik krijg geen lucht, en ze hapt naar adem. Op haar zit een reusachtige man die haar keel dichtknijpt en als een waanzinnige uit zijn ogen kijkt. Er is geen ontsnappen mogelijk. Langzaam wordt het donker voor haar ogen...

In het huiveringwekkende Over de rand schrijft Grootendorst over de schokkende verkrachting in haar eigen woning die ze ternauwernood overleefde. Zwaargewond weet zij zich met bijna bovenmenselijke inspanning via een touw aan haar balkon in veiligheid te brengen. Haar onderbuurman die met zijn vrouw televisie zit te kijken, ziet plotseling een hevig bloedende vrouw dwars door zijn schuifpui naar binnen storten. Na haar strijd om te overleven volgen het opsporen van de dader, de gebeurtenissen in de rechtszaal en de moeizame geestelijke verwerking van het misdrijf.

Haar aangrijpende true-crimerelaas, dat leest als een thriller, wordt afgewisseld met passages uit het politiedossier, verhoren door de rechercheurs en processen-verbaal, die integraal zijn opgenomen in het boek.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox