Ice Age 5: Collision Course RECENSIE

Al jaren vraagt men zich af hoe het universum is ontstaan. Is het een goed, strak georganiseerd plan... Of is het iets veel dommers?

In Ice Age 5: Collison Course zorgt een klein eikeltje (ja, met Scrat in zijn kielzog) ervoor dat er een kosmische kettingreactie teweeg wordt gebracht. De meteorietenregen die Scrat per ongeluk veroorzaakt, heeft uiteraard gevolgen voor oud bekenden: Manny, Diego, Sid en de rest van hun kudde zijn genoodzaakt om hun huis te verlaten en een nieuw avontuur aan te gaan.

Deze vijfde film beschrijft de avonturen die Manny, Diego en Sid (en de rest van de kudde) tijdens hun road trip meemaken. Klinkt bekend, want dat gebeurde in de vier voorgaande films ook al. Bij het lezen van de achterkant kun je gewoon al raden dat Sid zichzelf ontelbaar vaak voor schut zal zetten en dat Manny zorgt voor nieuwe wrijvingen binnen de kudde en zijn gezin. Het enige wat deze nieuwe film toevoegt zijn het aantal personages. De kudde is inmiddels bijna uitgegroeid tot een invasie. En dat is zonde, want een hoop personages komen hierdoor niet tot hun recht.

De film focust zich enerzijds op de meteorietenregen en anderzijds op de veranderingen binnen de kudde. Zo heeft de dochter van Manny en Ellie een vriendje gekregen en hoeft Diego met de terugkeer van Shira zijn dagen niet meer alleen door te brengen. Dit concept, misschien niet heel origineel, is leuk bedacht, maar door de vele personages en de korte speeltijd kan niet iedereen even vaak aan het woord komen. Diego en Shira verdwijnen daarom al snel naar de achtergrond en dat is jammer.

Wie wel een grotere rol heeft gekregen is Scrat. In plaats van losse fragmenten( die meestal geen waarde hadden voor het verhaal) waarin we hem volgen tijdens zijn oneindige achtervolging van het geliefde eikeltje, zien we nu hoe hij het deel uitmaakt van het hoofdonderwerp van de film.

De rollen worden evenals vertolkt door de acteurs uit de voorgaande films, Ray Romano (Manny), John Leguizamo (Sid), Queen Latifah (Ellie), Simon Pegg (Buck), Jennifer Lopez (Shira) en nieuwkomer Jessie J (Brooke).

Ice Age 5: Collison Course verdient dus geen hoofdprijs voor de originaliteit. Maar de humor die we eveneens van de films gewend zijn is ook terug, en dat is zeker een groot pluspunt! Voor liefhebbers van Science Fiction-films bevat Ice Age 5: Collison Course vele onderlagen, met verwijzingen naar populaire SF-films, ondersteund door de bekendste SF-melodieën. En natuurlijk de hilarische satire op de Amerikaanse documentaire-serie Cosmos: A Spacetime Odyssey (bekend van Discovery Channel) hier gepresenteerd door een karikatuur van de originele presentator Neil deGrasse Tyson. Dat maakt deze film ideaal voor een lui middagje op de bank waarbij je vooral niet te veel na wilt hoeven denken.