Recensie: Het Fluistereiland 4 - Achter het licht RECENSIE

In Achter het licht leren we weer een stukje meer kennen over de bewoners van Whidbey Island en dan vooral over Seth Darrow en zijn familie. Voor de familie van Seth breekt een onrustige tijd aan wanneer zijn opa een beroert krijgt en zijn tante er alles aan doet om te proberen haar vader in het rusthuis te krijgen. Zij heeft immers hele andere plannen met het onroerend goed van Grand Darrow. Ondertussen probeert Seth te dealen met het drugsgebruik van zijn vriendin en probeert Becca nog steeds haar ware identiteit voor iedereen verborgen te houden, ondanks dat ze op de hielen wordt gezeten door een journaliste die de waarheid boven tafel wil hebben.

Achter het licht is al alweer het vierde deel van de serie het fluistereiland die geschreven is door Elizabeth George. Elizabeth is haar schrijverscarrière begonnen met het schrijven van thrillers met inspecteur Lynley in de hoofdrol, maar met de serie het fluistereiland wil ze zich meer gaan richten op het jongere leespubliek.

Dit lukt haar aardig met de boeken uit deze serie en net als de voorgaande boeken is ook het vierde deel een boek met een goede verhaallijn met hier en daar wat bovennatuurlijke gaven en af en toe wat spannende momenten. Toch draait het boek grotendeels om de strubbelingen waar veel tieners mee te maken krijgen: relatieproblemen, ruzies, vriendschap en geheimen. Doordat ieder hoofdstuk vanuit het perspectief van een ander wordt verteld, blijft de vaart goed in het verhaal zitten en heb je niet het gevoel dat je een clichéverhaal over tienerproblemen aan het lezen bent.

Ondanks dat Achter het licht deel uitmaakt van een serie is het boek ook heel goed te lezen zonder bekend te zijn met de voorgaande delen. Sommige stukken zullen misschien iets onduidelijker zijn, maar vaak worden deze scenes opgehelderd gedurende het verhaal. Zo draagt Becca constant een aud-box bij zich. In het begin kun je je afvragen wat dit precies is, maar dit wordt verderop steeds duidelijker. Toch is het voor de diepgang en het creëren van een band met de personages een stuk leuker wanneer je eerst de voorgaande delen hebt gelezen.

Achter het licht is het vierde en tevens het laatste deel van de serie en moet dan ook een spectaculair einde geven op alle geheimen en problemen die zich afspelen op Whidbey Island. Een aantal mysteries worden inderdaad opgelost, maar toch blijven er veel vragen onbeantwoord. Hierdoor krijg je niet echt het gevoel dat de serie aan zijn einde is gekomen, maar verwacht je toch nog een vijfde deel. Misschien dat Elizabeth George dit toch nog van plan is in de toekomst, zo niet dan zullen de lezers het met een open einde moeten doen.

Het Fluistereiland 4 - Achter het licht

1  2  3  4  5

Seth Darrow is goudeerlijk, recht voor zijn raap en relaxed. De laatste tijd is zijn leven echter allesbehalve rustig…
    Sinds zijn geliefde opa Grand een beroerte kreeg, heeft Seth alles in het werk gesteld om Grand weer thuis te krijgen, voor zijn tante misbruik kan maken van de situatie. Zij staat namelijk te popelen om Grands waardevolle onroerend goed in handen te krijgen.
    Seth wil tevens zijn relatie met Prynne stabiliseren. Hij houdt van haar, maar heeft ze nu echt haar druggebruik onder controle?

Intussen is het leven gecompliceerd voor de andere bewoners van Whidbey Island. Derric heeft Rejoice teruggevonden, zijn zusje dat hij moest achterlaten in Oeganda, maar niemand – Rejoice incluis – weet dat ze zijn zusje is.
    Jenn heeft ontluikende gevoelens voor haar teamgenoot Cynthia, iets wat haar streng christelijke moeder nooit zou goedkeuren. En Becca, die nog steeds onder een valse identiteit op het eiland woont, verbergt het grootste geheim van iedereen.