Recensie: Het grote avontuur RECENSIE

'Ik ben van plan een boek te schrijven, gebaseerd op, de trekken van mijn eigen gezicht, iets dat fundamenteel én aardig is,' vertelde Henri-Alban Fournier ooit. Het resultaat vond zich in Het grote avontuur, de enige roman die Alain-Fournier ooit publiceerde. Kort daarna zou hij sterven in de Eerste Wereldoorlog. Jaren later, in 1949, publiceert Max Nord het prachtige liefdesverhaal van Alain-Fournier. Het grote avontuur is het resultaat van een verliefde jongen die zijn eigen ik in alle personages wist te verwerken.

Alain-Fournier laat François zijn jeugdverhaal vertellen in het driedelige Het grote avontuur. François woont al jaren in de streek wanneer Meaulnes plotseling komt. Als een herinnering vertelt François over het leven dat voor hem vanaf dat moment veranderde. Door Augustinus Meaulnes werd hij een andere jongen.

Even plotseling als Meaulnes gekomen is, verdwijnt hij ook weer. Vier dagen lang blijft hij weg, om vervolgens als een andere jongen terug te komen. Hij houdt zich afzijdig van de rest en lijkt meer in zichzelf gekeerd dan voorheen. Dagenlang is hij bezig met een atlas en op diverse avonden lijkt hij weer te willen vertrekken. Dan neemt hij François in vertrouwen en nodigt hij hem uit mee te gaan op reis. Meaulnes heeft een meisje, Yvonne de Galais, ontmoet tijdens zijn eerste vlucht waarbij hij terechtkwam op de mislukte bruiloft van Frantz de Galais. Hij is vurig verliefd en wil Yvonne weer vinden om zijn leven met haar te delen. Hij zal de weg naar haar huis opnieuw moeten zoeken. François besluit hem te helpen.

Vrijwel direct valt de bijzondere verteltrant in Het grote avontuur op. Alain-Fournier maakt François tot verteller van het verhaal en laat hem het verhaal achteraf vertellen met een zeer beschrijvende verhaalstijl. François, op zijn beurt, vertelt de lezer niet meer dan strikt noodzakelijk, maar weet hem keer op keer nieuwsgierig te maken naar het gebeurde. Mondjesmaat voorziet hij de lezer van informatie waardoor hij al snel een bron van mysterie creëert: wat is er met Meaulnes gebeurd? Wat heeft hij meegemaakt tijdens zijn vlucht? Hoe loopt dit verhaal af?

De externe verteller blijkt een gelukkige keuze. François laat steeds zien dat hij het verhaal achteraf verteld, 'Nooit denk ik aan die picknick zonder een gevoel van spijt, van benauwdheid, terug', en maakt daarmee de lezer nieuwsgierig naar hetgeen gebeurd is. Vakkundig stelt hij de ontknoping uit en laat hij de lezer een tijdje bungelen aan het touw van nieuwsgierigheid. Daarbij voorziet hij de lezer van extra informatie en oordeelt hij over het destijds gebeurde. Als een volleerd psycholoog evalueert hij zijn eigen jeugd.

Tegelijkertijd valt het extreem lage verhaaltempo op. Alain-Fournier beschrijft elk detail zeer uitgebreid en laat niets aan het toeval over. Zo maakt hij beetje voor beetje de lezer deelgenoot van de situatie. Een korte breuk in de chronologie, waarbij Alain-Fournier terugkeert naar het verhaal van Meaulnes, geeft vervolgens antwoorden op alle spelende vragen: Alain-Fournier laat zien waarom Meaulnes zo graag terug wil naar Yvonne de Galais en maakt een brug naar het heden. De lezer beseft dat de reis van François en Meaulnes noodzakelijk is.

Het grote avontuur vertelt een bijzonder liefdesverhaal dat vrijwel direct meer bevat dan de simpele perikelen van een jeugdliefde. Waar Meaulnes hier en daar zeer overdreven neergezet wordt, 'Maar hoe kan iemand, die eenmaal een blik in het paradijs geslagen heeft, zich aanpassen bij het leven van iedereen?' , vertolkt hij tegelijkertijd met name voor velen herkenbare gevoelens. Zijn doorzettingsvermogen is bewonderenswaardig en zijn hoop op geluk is aandoenlijk. Iedereen leest de verhalen over zijn gevoelens met een lach en met verdriet: zijn liefde is sterk, maar de onmogelijkheid van de liefde laat zich steeds scherper zien.

In een einde waarin het verhaaltempo opgeschroefd wordt, moet de lezer het onmogelijke van de liefde erkennen. Openhartige dagboekverhalen van Meaulnes vertederen verteller François én de lezer: het is verdrietig en tegelijkertijd mooi. Alain-Fournier maakt met zijn enige werk, Het grote avontuur, indruk. Hij beschrijft de liefde zoals de liefde aan kan voelen. Een tikje overdreven en tegelijkertijd zo echt: fundamenteel én aardig.

Het grote avontuur

1  2  3  4  5

Het grote avontuur is de enige roman die Alain-Fournier heeft voltooid. Hij heeft aan drie gestalten iets van zichzelf meegegeven: de verteller, een eenzame onderwijzerszoon, de gekwelde aristocraat wiens vrouw er op zijn huwelijksdag vandoor gaat en de grote Meaulnes, een vrijgevochten schooljongen. Het huwelijksfeest wordt ’s nachts afgebroken. Meaulnes moet terug naar school. Na die nacht gaat hij samen met de verteller op zoek naar de lieflijke bewoonster van het vervallen landhuis op wie hij verliefd is geworden…