Recensie: Kus me dan! RECENSIE

Vivien Leigh Rochet is een wereldberoemde filmster die geniet van alle luxe en roem waar ze zelf hard voor heeft gewerkt. Het was namelijk niet altijd vanzelfsprekend; ze groeide op in het koetshuis van een groot landgoed waar ze samen met haar moeder de huishoudelijke taken deed om de eindjes aan elkaar te knopen. Op dat landgoed woonde Nonnie Whitley- Shuler met haar twee zoons, Stomme Henry en Spence. Vivien had een grondige hekel aan deze twee jongens en snuffelde geregeld in hun kamers rond.

Door de plotselinge dood van haar moeder keert Vivien terug naar haar geboortedorp Charleston. Henry is al even geleden teruggekeerd uit het drukke zakenleven omdat zijn gezondheid erom vroeg en werkt als meubelmaker in het dorp. Als de twee elkaar weer ontmoeten lijkt de aantrekkingskracht onontkoombaar hoewel ze er beide van schrikken en zich er in eerste instantie tegen verzetten. Maar welke geheimen liggen er verborgen in de geschiedenis van het landgoed die hun opbloeiende liefde in de weg staat?

Rachel Gibson staat bekend als New York Times bestsellerauteur van sensuele romans vol humor en pit.  Ze wordt regelmatig genoemd in de befaamde rij chicklit auteurs als Sophie Kinsella en Jill Mansell. Waar in ieder geval pit in zit is de schrijfstijl van Rachel Gibson; met vlotte korte zinnen lees Kus me dan! prettig weg. Er worden geen ingewikkelde dialogen neergezet en de wisselingen tussen de gedachtegang van Vivien naar Henry maakt het boek vlotjes om te lezen. Door de verschillende perspectieven krijg je al snel een compleet beeld van het verhaal.

Maar misschien heb je dit complete beeld echter al te snel. Wat ik mis is de pit; het verhaal kabbelt redelijk voorspelbaar door en een reeks aan cliché misverstanden maakt de afstand tussen de twee geliefden redelijk onrealistisch. Hier en daar wordt het zelfs een beetje irritant wanneer elkaars opmerkingen zo overduidelijk verkeerd opgepakt worden.

De aantrekkingskracht tussen Vivien en Henry wordt wel uitgebreid beschreven en de sensuele scènes zijn uitgebreid en beeldend. Ik vond dit een plus aan het boek, omdat vrouwen soms nu eenmaal van dit soort gedweep willen lezen. Wie wil er nu niet in de armen genomen worden door een knappe rijke man als Henry en hartstochtelijk worden bemind? Al kan ik het nu uit ervaring afraden om in een autogarage te lezen terwijl je wacht op je APK; redelijk ongemakkelijk.

Opvallend detail is dat er op de voorkant van Kus me dan! twee verschillende vrouwen staan afgebeeld tijdens een romantische ontmoeting met dezelfde man. Waarvan één van de vrouwen zelfs een donkere huidskleur heeft waarvan in het boek geen sprake is. Slordigheidsfoutje in de opmaak?

Een ander detail wat juist wel in de smaak valt zijn de korte hoofdstukken die bestaan uit het vroegere dagboek van Vivien waar je een inkijk krijgt in haar jeugd en gedachten over jongens, puberen en de grillen van haar moeder. Deze originele doorkijk naar het verleden maakt dat je als lezer een goed beeld krijgt van de geschiedenis van de hoofdpersonen. Bovendien zijn ze best grappig. Dit is dan helaas ook het enige element van humor wat terugkomt in Kus me dan!

Al met al leest Kus me dan! van Rachel Gibson vlotjes weg en is het een leuk boek voor tussendoor. Maar meer dan leuk kan ik er niet van maken. Vooral de laatste hoofdstukken zijn voor mijn gevoel behoorlijk afgeraffeld. Rachel Gibson schrijft een vermakelijke roman met een sensuele ondertoon die ideaal is voor langs de rand van het zwembad tijdens je vakantie waarbij je niet te veel wilt nadenken.

Kus me dan

Rachel Gibson

15 december 2016

ISBN 9789045211480
    Uitgever Karakter
    260 pagina's

Karakter

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Het is jaren geleden dat ze Harrison Whitley-Shuler voor het laatst zag. Zij was een tiener die huizen schoonmaakte om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Hij was de prachtige zoon van rijke ouders, totaal onbereikbaar (en ongeschikt) voor haar. Jaren geleden liet Vivian het stadje Charleston achter zich om het te gaan maken in het verre Hollywood. Inmiddels heeft ze bereikt wat ze wilde, en nog veel meer dan dat, maar waarom voelt haar glamourleven dan zo leeg en triviaal? Ook Harrison is teruggekeerd naar Charleston. Een hartaanval stopte zijn glorieuze weg naar de top van Wall Street, het snelle leven had zijn tol geëist en hem gedwongen zijn maatpakken en manchetknopen te verruilen voor een overall en een goede set handgereedschap. Het ontwerpen en maken van meubels was de baan waarvan hij altijd gedroomd had, maar ontsnappen aan de Whitley-Shuler-naam en bijbehorende verwachtingen was bijna onmogelijk. En net nu hij zijn zaakjes weer op de rit heeft, staat hij oog in oog met haar: degene die hij niet kon hebben. Hij is niet op zoek naar liefde. Hij is niet eens op zoek naar seks… Dus waarom is weerstand bieden aan de zuidelijke charmes van Vivian het moeilijkste wat hij ooit heeft gedaan