Recensie: Grijze ogen RECENSIE

In dit vierde deel van De Anderen - Grijze Ogen door Anne Bishop wordt het verhaal van Meg en de Anderen opgepakt waar die is geëindigd in Zilveren Zicht. De MAE oftewel de Mensen Altijd Eerst beweging is nog steeds bezig met hun plannen om de Terra Indigine de oorlog te verklaren. Dit zorgt voor veel roering onder de mensen die de MAE wel of niet steunen. Maar nu mengen de Ouderlingen zich in het gevecht en zij zullen bepalen hoeveel van de mensen er nog over zullen blijven. Meg, Simon, Vlad en de rest van de Anderen houden zich hiermee bezig en bepalen zodoende het lot van Lakeside. De storm komt, en de vraag is hoeveel er overblijft...

Deze hele serie is zeer bijzonder door het unieke verhaal. Je leest het boek vanuit het oogpunt van verschillende karakters maar wel van iedereen die aan de kant van de Anderen staat. Kwa gebeurtenissen gebeurt er eigenlijk niet zo veel in het boek. het is vooral een boek waarin je echt alle mensen volgt in hun dagelijkse leven en waarin iedereen zich voorbereid op de oorlog met de mensen. Je moet het niet erg vinden om veel te lezen over alle gesprekken, voorbereidingen en gevoelens. Maar de gebeurtenissen die dan plaats vinden zijn ook spannend en je weet echt alle kanten van het verhaal. Soms is het boek zeker ook langzaam maar bij dit verhaal is het niet storend omdat het nu eenmaal het soort boek ervoor is.

Er zijn erg veel verschillende personages in Grijze Ogen en er komen er steeds meer bij. Dit kan erg verwarrend worden en het zou dan ook een aanwinst zijn geweest voor het boek om een namenlijst toe te voegen zodat je eventjes alles kon controleren.

Grijze ogen is nog spannender, ingewikkelder en bloederiger dan de vorige delen. Het is geen boek voor de lezers die niet tegen gruwelijke gebeurtenissen kunnen. Want die komen in dit deel zeker voor. Voor de romantiek hoef je dit boek niet op te pakken want daar gaat het verhaal zeker niet om.

Meg is zichzelf nog steeds aan het ontwikkelen maar ze is niet meer zo breekbaar als in het vorige deel. Dit vind ik persoonlijk veel fijner lezen omdat ze nu niet meer zo geestelijk instabiel overkomt.

Het boek is zeer goed geschreven door Anne Bishop en leest makkelijk weg, en aangezien dit boek heel wat bladzijdes bevat is dit zeker een compliment. De brieven en berichten die je tussen de hoofdstukken in leest zijn ook een leuke toevoeging.

Uitgeverij De Fontein heeft het helaas wel moeilijk met het bekostigen van deze boeken. Daarom was er voor dit boek ook een crowd funding actie opgezet. Deze is gelukkig gelukt en hierdoor kan dit boek nu op een mooi plekje in de boekenkast komen te staan. Maar het is nog even afwachten of er ook een boek 5 komt. Boek 5 komt wel in Amerika uit dit jaar. Of dit het laatste boek is? Persoonlijk hoop ik van wel want anders wordt het verhaal wel erg lang uitgerekt en dit zal de kwaliteit van het verhaal niet ten goede komen.

De Anderen 4 - Grijze ogen

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Anne Bishop is de auteur van de Urban Fantasy-serie 'De Anderen' over heldin Meg Corbyn. Eerdere delen 'Rode letters' 'Zwarte veren' en 'Zilveren zicht' vonden moeiteloos hun weg naar de fans. 'Grijze ogen' is het vierde deel in de serie.

Hoeveel menselijkheid willen de terra indigine bewaren? Dat is de vraag waar Meg, Simon, Vlad en de andere leiders van het Stadspark voor staan. De haatzaaiers van Mensen Altijd Eerst verklaren de oorlog aan de Anderen - maar ze hebben geen idee wat ze met hun bloedlust wakker maken. Dit gevecht komt voor de Anderen neer op een simpele vraag: Hoeveel menselijkheid willen de terra indigine bewaren? Het is oorlog, maar de mensen zijn vergeten dat ze niet alleen de gedaantewisselaars tegenover zich hebben - ze hebben zojuist de oorlog verklaard aan de wereld zelf.