Recensie: Passie voor Thee RECENSIE

Hoeveel weet jij eigenlijk van het op een na meest genuttigde drankje ter wereld? Uiteraard staat water op nummer één, maar daarna komt dus de thee. Louise Cheadle en Nick Kilby nemen je in Passie voor Thee mee in de wondere wereld van dit o zo humbele drankje. Vorig jaar is er een hele hype rondom koffie ontstaan, is het dan misschien nu tijd voor de thee?

Een herwaardering lijkt wel op zijn plaats, want er gaan vele verhalen schuil achter dat ‘hete water met een smaakje’. Overal ter wereld wordt er thee gedronken en overal op een eigen manier. Er gaat ook een hele geschiedenis schuil die teruggaat tot 2737 voor Christus. En hoe groeit thee eigenlijk? Louise Cheadle en Nick Kilby vertellen het je allemaal op een leuke, speelse manier. Ondanks dat het boek veel informatie bevat, weten ze door de mooie foto’s en leuke illustraties de aandacht van de lezer te behouden. De teksten zijn kort en bondig en staan vol met leuke feitjes en weetjes. Genoeg theekennis om over op te scheppen tijdens je volgende high tea.

Passie voor Thee is een mooi vormgegeven boek die door de hardcover mooi is om cadeau te geven aan een echte theeliefhebber. Ook voor de beginnende theedrinker is dit een mooi boek om meer waardering voor dit drankje te krijgen. Want uit alle informatie in dit boek blijkt dat een herwaardering van thee in Nederland echt nodig is. Waarom zo uiterst interessant doen met je glas wijn, je gin-tonic, je kopje koffie maar je zakje thee een paar keer in je glas heet water hengelen en gedachteloos opdrinken. Na het lezen van Passie voor Thee durf ik mijn thee niet meer te hengelen maar laat ik hem, zoals in hoofdstuk vier genaamd “Theedrinken” beschreven staat, netjes trekken.

Waar drink je nou de lekkerste thee buiten de deur? Louise Cheadle en Nick Kilby laten het je zien. In het boek staan veel adressen van over de hele wereld van de beste plekken om je thee te drinken. Een thee uitdaging voor de echte theefanaat is hiermee geboren. Ben je een echte thee fan en wil je er wel meer mee doen dan alleen drinken, ook dan kan je met dit boek uit de voeten. Er zijn enkele recepten opgenomen waarmee er met thee wordt gekookt en gebakken. Zelf ben ik meer van het drinken en heb ik het recept voor de echte ijsthee gemaakt, wat echt hemels was, en daarnaast heb ik mijn allereerste fatsoenlijke chai latte gekookt.

Passie voor Thee krijgt van mij vijf hartjes omdat het echt één van de betere boeken is over thee en niet mag missen in de boekenkast van iedere gerespecteerde theedrinker.

Passie voor thee

1  2  3  4  5

Kom alles te weten over thee Louise Cheadle en Nick Kilby van Teapigs zijn de auteurs van Passie voor thee. In dit sfeervolle boek delen zij al hun kennis over thee en over verschillende theeculturen wereldwijd. Lees de mooie verhalen en bekijk indrukwekkende foto's over het planten en telen van thee, verschillende theesmaken en allerlei leuke feitjes en weetjes over bijvoorbeeld theedrinken. Louise en Nick delen ook nog eens 30 recepten waarbij thee een key ingredient is. Kortom, alles over theecultuur, theesoorten, theesmaken, thee zetten, thee drinken, thee recepten en nog veel meer over thee...