Recensie: Bloedzusters RECENSIE

Bloedzusters speelt zich af in Alexandrië, Egypte, in het jaar 33 voor Christus. Satamon is na de dood van haar ouders farao geworden en haar jongere zus Djeme wordt steeds meer in haar vrijheid beperkt door haar zus. Ze voelt zich alleen; buiten haar bedienden Kai en Gissa heeft ze niemand. Bovendien is Djeme stiekem verliefd op Flavius, de Romeinse legerleider, die wel heel veel tijd met haar zus doorbrengt. Dan zoekt een vreemdeling contact met Djeme en vertelt haar dat haar ouders zijn vermoord en dat iemand in het paleis hier schuldig aan is. Als Satamon een reis langs de Nijl gaat maken, ziet Djeme haar kans schoon om uit te zoeken wat er precies is gebeurd en te herstellen wat mogelijk is. Helaas blijkt dit niet zonder gevaren en zijn haar motieven wel oprecht?

Annejoke Smids was voor mij een nog ongelezen auteur maar heeft al aardig wat historische (jeugd)boeken op haar naam staan. Bloedzusters is het eerste Young Adult boek waarmee ze een wat ouder publiek probeert te bereiken. Wat meteen opvalt is de uitgebreide research die ten grondslag ligt aan het verhaal. Het is duidelijk dat de auteur veel tijd in research heeft gestoken waardoor het boek naast een vermakende factor ook leerzaam is. Omdat 33 voor Christus geen gebruikelijke tijd is om een verhaal te laten afspelen, had ik in het begin wat moeite om me een voorstelling te maken bij de beschaving en de wereld van dat moment, maar al heel snel in het verhaal word je meegenomen in de beschrijvingen van de stad, de gewoonten en de cultuur. Hierdoor leest het verhaal erg prettig en kan je goed het verhaal induiken.

De schrijfstijl van Annejoke Smids is erg prettig. Ze gebruikt geen lange zinnen of moeilijke woorden waardoor ik me kan voorstellen dat het boek voor vele leeftijden toegankelijk is. De schrijfstijl, opbouw en loop van het verhaal zijn in mijn ogen aangepast op een jonger publiek, waardoor het goed leesbaar is. Echter, hier en daar komt het boek wat te 'makkelijk' over. Er is sprake van een simpele opbouw in spanning, en hier en daar maakt het hoofdpersonage keuzes die wel erg kort door de bocht zijn en voor een volwassene wellicht wat moeilijker om voor stellen en in te leven.

Bloedzusters heeft een prachtige kaft die zowel intrigeert op spanning, als op mysterie. De mooie titel en de uitdagende ogen op de voorkant nodigen uit om het boek op te pakken en helemaal in de wereld van Djeme te duiken. Het boek zou daarnaast niet misstaan op de leeslijst van middelbare scholen om op een leuke manier een stukje geschiedenis mee te pakken. Kortom, een aanrader voor (jonge) liefhebbers van spanning, historische verhalen en een gemakkelijke schrijfstijl.

Bloedzusters

1  2  3  4  5

Alexandrië, 33 voor Christus Djeme's zuster Satamon is farao geworden toen hun ouders onverwacht stierven. Sinds die tijd is alles anders, en Djeme voelt zich vaak alleen. Iedereen lijkt Satamon wel de belangrijkste persoon op aarde te vinden, ook de knappe Romeinse legerleider Flavius. Maar dan wordt Djeme benaderd door een man die beweert dat haar ouders vermoord zijn. En dat iemand in het paleis daarachter zit. Samen met haar trouwe bediende Kai gaat Djeme op zoek naar de waarheid. En daarbij ontdekt ze dingen die haar eigen leven in gevaar brengen...