Recensie: Chic 50 modeclassics & hoe je ze draagt RECENSIE

In Chic 50 modeclassics & hoe je ze draagt vertelt Katharina Blansjaar je alles over de ontstaansgeschiedenis van 50 modeklassiekers. Van de espadrille en de bikini, tot de parka en de joggingbroek, dit boek vertelt je waar ze vandaan komen en hoe ze in de mode zijn geraakt & geeft je tips over hoe je ze in je garderobe kunt inpassen. Waar combineer je bijvoorbeeld een ruitjespatroon mee? En kunnen die flipflops eigenlijk ook op je werk? Met dit boek leer je in no time de fashion do’s en don’ts.

Een handzaam, compact boek, dat is wat het eerste opvalt aan Chic 50 modeclassics & hoe je ze draagt. Gemakkelijk dus om bij de hand te hebben als je weer eens voor je kledingkast jezelf staat af te vragen welke combinatie je nu weer uit de kast moet trekken. Dit boek biedt je hierin een helpende hand.

Katharina Blansjaar slaat een introductie over (was wellicht wel leuk geweest) en begint haar boek direct met dé vijftig modeklassiekers. Vlot gaat ze door de diverse items heen. Kledingstukken die relatief nieuw zijn, maar ook items die al eeuwenlang bestaan, zoals de espadrilles, waar de Egyptenaren vierduizend jaar geleden blijkbaar al op rondliepen.

Je leest hoe de modeklassiekers zijn ontstaan, hoe ze in de loop der jaren geëvolueerd zijn naar hoe we ze nu kennen (of juist hetzelfde zijn gebleven) en over hoe sommige items zo enorm populair werden. Wist je bijvoorbeeld dat de hotpants door Kylie Minoque weer helemaal on trend zijn geworden, of dat de Noorse Trui - die we na het zien van The Killing (halló Sarah Lund) állemaal wilden hebben en die vanuit het niets weer immens populair werd - helemaal niet Noors blijkt te zijn? En wist je dat de Amerikaanse Vogue de little black dress in het begin vergeleek met een… auto? Deze en meer modeweetjes lees je allemaal in Chic 50 modeclassics & hoe je ze draagt.

Het boek heeft een duidelijke inhoudsopgave en dat maakt het erg overzichtelijk. Ieder item eindigt met een pagina met tips voor: Waar te dragen, Hoe te dragen & En wat erbij. Hierin geeft de schrijfster handige tips over wat wel en niet te dragen bij een bepaalde gelegenheid en hoe je dit combineert met je huidige garderobe. Welk schoeisel mag wel en welke mag juist niet op kantoor? Waar draag je die ene jas nou bij? En kan een animal print eigenlijk wel op een bruiloft? Blansjaar beschrijft dit alles met veel kennis, gevoel voor stijl en – niet onbelangrijk – de nodige humor. Zoals de It-Bag bijvoorbeeld, waarbij staat: Iets anders dan Kim Kardashian.

Naast de vele tips is het interessant – zeker voor de fashionistas onder ons– om te lezen hoe deze modeklassiekers ontstaan zijn. De schrijfster is hiervoor soms diep de geschiedenis ingedoken en toont hiermee haar grote passie voor mode. Deel jij deze passie? Dan is Chic 50 modeclassics & hoe je ze draagt voor jou zeker een must-have. Vlot geschreven en overzichtelijk. Vijf hartjes voor dit handige, knap geïllustreerde boek.

Chic

Katharina Blansjaar

1 november 2016