Recensie: De dag van de zonnewende RECENSIE

In De dag van de zonnewende komen twee historische wereldgebeurtenissen samen in één verhaal. De Boerenoorlog woedde in Zuid Afrika, waar Kevin Drury als legerarts ging werken. Roberta is al van jongs af aan verliefd op hem en volgt hem naar de oorlog. Ze hoopt dat hij haar, als ze samen zo ver van huis zijn, eindelijk zal zien staan. Haar beste vriendin Atamarie leert haar studiegenoot Richard Pearse beter kennen. Hij is één van de eerste uitvinders van het vliegtuig. Atamarie is verliefd op hem, maar ook op vliegen. Zal zij erin slagen zijn geliefde te worden en samen met hem te vliegen?

In deze roman volgen we Kevin, Roberta en Atamarie en iedereen die een rol speelt in hun levens in de jaren 1899 tot 1904. Sarah Lark neemt in de eerste paar delen van het boek ruim de tijd om de personages aan de lezers voor te stellen. Ze geeft lezers een gedetailleerd inkijkje in hun levens en gedachten. Deze delen van het verhaal zijn soms langdradig en bevatten ook geregeld herhalingen. De aanloop totdat het verhaal een beetje meer spanning begint te krijgen is dan ook erg lang. Dit zorgt er echter wel voor dat de personages zich op een heel natuurlijke manier ontwikkelen. Lark heeft hier zeker de ruimte voor genomen.

Een goed voorbeeld van hoe de personages zich ontwikkelen is de verhaallijn van Roberta. Roberta en Atamarie beginnen in 1899 net met studeren, respectievelijk voor lerares en voor eerste vrouwelijke ingenieur in Nieuw Zeeland. Roberta is in het begin een ontzettend verlegen meisje, dat in groepen nauwelijks een woord durft uit te brengen. Als Kevin in de buurt is durft ze al helemaal niks, en toch droomt ze van een huwelijk met hem. Ze is eigenlijk een echte, naïeve bakvis. In Zuid Afrika wordt Roberta als lerares in een concentratiekamp echter gedwongen om voor zichzelf en andere vrouwen op te komen, ze kruipt daardoor uit haar schulp. Haar verliefdheid op Kevin houdt nog erg lang aan. Veel kleine ontdekkingen over het leven en de liefde zorgen er uiteindelijk voor dat Roberta volwassen wordt en deze kalverliefde laat gaan. De gebeurtenissen in het verhaal dragen dus ontzettend bij aan de ontwikkeling die Roberta doormaakt. Atamarie en Kevin ontwikkelen zich op hun eigen manier ook door de gebeurtenissen in het verhaal.

Lark verweeft de gebeurtenissen in de levens van deze drie hoofdpersonen met twee historische wereldgebeurtenissen, namelijk: De Boerenoorlog in Zuid Afrika en de uitvinding van het vliegtuig. Een deel van het verhaal berust dus op de waarheid, terwijl de personages en hun bijdragen aan deze geschiedenissen is verzonnen. Het is knap om te zien hoe feiten uit de wereldgeschiedenis in De dag van de zonnewende tot leven worden gewekt. Alle verhaallijnen komen in de laatste hoofdstukken van de roman op een hele natuurlijke wijze tot een spannende ontknoping.

Al met al is De dag van de zonnewende een goed geconstrueerde historische roman. De personages zijn goed uitgewerkt en komen door hun ontwikkeling steeds meer tot leven. Een beetje geduld heb je echter wel nodig als je aan deze roman begint want het verhaal komt maar langzaam op gang.

Nieuw-Zeeland: Elizabeth Station - De dag van de zonnewende

Sarah Lark

4 oktober 2016

ISBN 9789026137815
    Uitgever De Fontein
    640 pagina's

De Fontein

1  2  3  4  5

'De dag van de zonnewende' van Sarah Lark is het derde en laatste, zelfstandig te lezen deel in de Elizabeth Sation-serie. 'Het land met de gouden kust' en 'De schaduw van de Kauri-boom' waren de eerste en tweede boeken in de serie.

Nieuw-Zeeland, 1899. De jonge Roberta moet toezien hoe Kevin, de man op wie ze verliefd is, als arts gaat werken in Zuid-Afrika, waar de Boerenoorlog woedt. Maar ze is vastbesloten voor hem te vechten- en haar moed kent geen grenzen... Kevins nichtje Atamarie staat voor haar eigen uitdaging. Als sinds haar jeugd is ze gefascineerd door de vliegers die de Maori oplaten om hun boodschappen naar de goden te zenden. Als enig meisje meldt ze zich bij de universiteit om ingenieur te worden, maar daar treft ze luchtvaartpionier Richard Pearse, en opeens staat ze voor een heel andere keuze.