Recensie: Er is geen vorm waarin ik pas RECENSIE

Tessel zit in de vijfde klas van de middelbare school. Alhoewel haar leven tot voorheen goed verliep, vindt ze het nu moeilijk om haar draai te vinden. Haar vriendinnen doen vreemd tegen haar en ook op liefdesgebied loopt het niet vlekkeloos. Daar komt ook nog eens bij kijken dat Tessel onwijs perfectionistisch en strikt is. Van een 7 voor een tentamen krijgt ze al de kriebels, op een negatieve manier. Zal het Tessel toch lukken om haar draai te vinden?

Er is geen vorm waarin ik pas, zo luidt de titel van dit boek. Deze titel weerspiegelt het hele verhaal erg goed. Tessel heeft namelijk ook het gevoel dat er geen vorm is waarin zij past. Ze is anders dan haar leeftijdsgenoten. Te gemotiveerd en te perfectionistisch. Ze wil alles heel graag goed doen, maar ze weet soms gewoon niet hoe. Dit boek laat je dus een kijkje nemen in het leven van een tiener uit 5-VWO. In het verhaal zit ze in de bloei van haar leven; ze ontdekt nieuwe dingen op het gebied van liefde en vriendschap.

Tessel is niet een heel gewoon meisje, zo kwam ze in ieder geval op mij over. De situaties waarin ze verkeert zijn echter wel gewoon, die heeft vrijwel iedere tiener moeten doorstaan. Denk hierbij aan de keuze voor je ProfielWerkstuk in de bovenbouw, maar ook het gevoel wanneer je voor het eerst verliefd bent. Op de leeftijd van Tessel komen de meeste tieners erachter waar ze heen willen met hun leven, maar voor Tessel is dit nog onduidelijk. Ze is zo perfectionistisch, dat ze bang is om fouten te maken. Zo ook in haar eigen leven. Hierdoor maakt ze absoluut geen goede beslissingen, maar daar kwam ze op een later moment ook achter. De boodschap die Erna Sassen aan mij heeft overgedragen is dat je moet leren van de fouten die je maakt. Dat het niet erg is om fouten te maken, helemaal niet als je in de pubertijd zit. Hoe groot die fouten ook kunnen zijn.

Dit maakt Er is geen vorm waarin ik pas een goede leerschool voor tieners die net als Tessel hun draai niet kunnen vinden in het leven. Het boek kan ik daarom zeker aanraden voor tienermeiden van 14 jaar of ouder. De reis die Tessel in dit boek maakt is niet bijzonder, dat zou zo iedere tiener kunnen overkomen. Want als je als tiener geen idee hebt bij wie je terecht kan voor je vragen, wie vertelt jou dan wat goed of wat fout is? Ga er dus niet vanuit dat Tessel de avontuurlijkste dingen meemaakt in de vijfde klas of dat ze het populairste meisje van de school is. Dat is ze niet.

Het boek leest echt vliegensvlug weg. Ik had hem binnen no-time uit. Dat komt voornamelijk omdat het op een zeer makkelijke en toegankelijke wijze is geschreven, zelfs voor tieners. De schrijfstijl van Erna Sassen vond ik dus erg prettig. Ze maakt tijdens de normale lettergrootte af en toe gebruik van wat kleinere letters, of er staan op sommige pagina’s maar een aantal zinnen. Daarbij worden er ook songteksten gebruikt in het boek. De stijl waarin het verhaal wordt verteld verandert gedurende het lezen, iets wat ik zelf prettig vond. Hierdoor werd mijn aandacht bij het lezen gehouden, waardoor ik door het boek heen vloog.

Er is geen vorm waarin ik pas is dus een prima tienerverhaal dat gaat over je draai vinden in de huidige samenleving. Het is geen spannend of avontuurlijk verhaal, het is meer een les voor alle tieners die op zoek zijn naar zichzelf.

Er is geen vorm waarin ik pas

1  2  3  4  5

Tot en met de vierde ging alles eigenlijk vanzelf maar sinds ik in de vijfde zit is er een hoop veranderd. Volgens mijn mentor heb ik TE lange tijd TE hard gewerkt en volgens mijn moeder ben ik TE perfectionistisch. Jajaja.

Dat is een van de grootste nadelen van volwassenen: ze denken altijd beter te weten dan jijzelf wat er met jou aan de hand is. Daarbij vergeten ze voor het gemak maar even dat tachtig procent van ons leven zich afspeelt buiten hen om. En dat ze dus meestal geen flauw idee hebben. Dat laatste ligt ook een beetje aan ons. Want wij vertellen niks.

Maar dan nog.
    Er zijn dingen die je niet kan vertellen. Aan niemand.
    Over liefde bijvoorbeeld.