Recensie: De oversteek RECENSIE

De oversteek begint met de zesjarige Amy die door haar moeder wordt achtergelaten bij de nonnen. Amy is echter niet zomaar een meisje, maar de dertiende proefpersoon van de Amerikaanse overheid. Ze weet uit handen van de overheid te ontsnappen met hup van een FBI-agent en samen verschuilen ze zich in de bossen. In het tweede deel van het verhaal is het verhaal honderd jaar verder. Een aantal overlevers leven in een ommuurde kolonie en proberen met behulp van grote lichten de kwaadaardige wezens buiten te houden. Wanneer er ineens een jonge vrouw aan de poort staat besluit een kleine groep om samen met haar de oversteek te maken naar haar geboorteplaats en zo de wereld te redden.

Het boek is opgedeeld in verschillende delen en ieder deel beschrijft weer een nieuwe tijdspanne. Zo leren we in deel 1 Amy kennen die wordt achtergelaten door haar moeder. Een aantal delen verder leren we Peter en zijn medebewoners kennen, maar al snel wordt duidelijk dat dit zich ook vele jaren verder afspeelt. Dat het boek in verschillende delen is opgebouwd is erg prettig aangezien je snel geneigd bent om het boek per deel in een keer te willen lezen. Hierdoor lees je vaak toch iets meer dan wanneer je enkel een paar hoofdstukken leest.

De schrijfstijl van Cronin is boeiend en ondanks dat het boek bijna duizend pagina's beslaat schrijft hij op een manier die niet langdradig is. Daarnaast komen er ontzettend veel verschillende personages in voor, maar het is niet erg lastig om deze te onthouden. Door verder te lezen weet je al snel wie wie is. Het gehele verhaal is goed uitgewerkt en doordat het boek dik is, duurt het lang voordat je bij het plot bent aangekomen, maar Cronin heeft ervoor gezorgd dat er voldoende spanningsbogen aanwezig zijn om niet af te haken.

Naast het feit dat het voornamelijk een fantasy verhaal is met hier en daar een flinke portie geweld, voegt Cronin toch ook af en toe wat romantiek toe aan het verhaal. Hierdoor lees je niet enkel over hoe de personages proberen te overleven in een wereld vol viralen, maar kom je ook tot de ontdekking dat ondanks de donkere wereld waar ze in leven er nog steeds ruimte is voor hoop en het stichten van een nieuw leventje.

Kortom, een dik boek hoeft niet per se langdradig te zijn, juist door verschillende vertelperspectieven toe te passen blijft het verhaal interessant. Daarnaast komen er verschillende plotwendingen voor in De oversteek waardoor je blijft lezen om achter de ontrafeling te komen. Toch blijven er nog verschillende vragen over aan het einde van het boek en hopelijk worden deze beantwoord in deel 2.

De oversteek

1  2  3  4  5

Het lot van de wereld ligt in de handen van een klein meisje…

De zesjarige Amy Harper Belafonte is de dertiende proefpersoon in een geheim project van de Amerikaanse overheid. Een experiment dat volledig misloopt wanneer de eerste twaalf proefpersonen, besmet met een dodelijk virus, uitbreken. Amy weet te ontsnappen en verschuilt zich in de bossen van Oregon, ver verwijderd van de menselijke beschaving die wordt vernietigd door de gevolgen van het experiment.

Honderd jaar later weet een ommuurde kolonie zich staande te houden tegen de kwaadaardige wezens die het dorre Amerikaanse landschap bevolken. Dan verschijnt uit het niets een jonge vrouw, ze heeft geen stem, geen herinneringen. Ze raakt bevriend met een groep jonge overlevenden en samen maken zij de oversteek naar de plaats waar het ooit begon om het geheim van haar mysterieuze bestaan te ontdekken – een geheim met de kracht om de wereld te redden.