Recensie: Carve the Mark RECENSIE

'Ik maak me alleen maar zorgen om jouw soldaat', zei ik. 'Hou je hand maar bij je, die heb je vast nog nodig'. Vas lachte. 'Jij hebt mij natuurlijk niet meer nodig, nu je iemand anders hebt gevonden die je kan aanraken'. 'Waar slaat dat nou weer op?' Dat weet je donders goed. Vas zijn ogen fonkelden boos. 'Kijk nog maar eens goed naar je Thuvhesishe hondje. Zo meteen is hij dood.'

Carve the Mark is het eerste deel van de nieuwe serie van Veronica Roth. Zij is de schrijfster van de successerie Divergent. Carve the Mark is een combinatie van sciencefiction en fantasy vol met spanning, romantiek en diepgaande personages!

Cyra leeft in Shotet. Haar gave geeft haar pijn, maar ze kan hiermee ook anderen heel veel pijn doen. Haar broer Ryzek heerst over Shotet en gebruikt Cyras gave om zijn macht te krijgen en te behouden. Zij moet zijn vijanden martelen en soms zelfs vermoorden. Akos komt uit Thuvhe, maar is, samen met zijn broer Eijeh, gevangen genomen door Ryzek. Cyra en Akos sluiten een vriendschap en deze ontwikkelt zich verder. Door hun lot zijn ze samengebracht en zij zullen allebei belangrijke keuzes moeten maken om allebei te kunnen overleven.

De titel, Carve the Mark, kan heel goed verklaard worden. Bij het Shotetvolk is het namelijk traditie om een teken in je arm te kerven als je iemands dood op je geweten hebt. Zo word je eraan herinnert dat het niet niks is om iemand te vermoorden. Het is altijd fijn als je de connectie tussen het verhaal en de titel kan verklaren!

Veronica Roth heeft een vlotte schrijfstijl, waardoor je lekker kan doorlezen! Daarnaast helpen de wisselende perspectieven, tussen Cyra en Akos, voor een heerlijk leestempo. Er is geen moment dat je niet verder wil lezen!

Veronica Roth weet een geweldig nieuwe wereld te creëren in Carve the Mark. Ze heeft een geheel universum bedacht met verschillende planeten en op elke planeet woont een ander volk. In het begin maak je vooral kennis met Shotet en Thuve. Met hun culturen, gebruiken en tradities. Maar naarmate het verhaal vordert in Carve the Mark kom je steeds meer te weten over al de andere planeten, zoals Pitha en Othyr. Hierdoor kan het verhaal een beetje traag aanvoelen, maar alle puzzelstukjes van het universum vallen langzaam in elkaar.

Voordat het verhaal begint, is het sterrenstelsel afgebeeld. Je ziet waar alle verschillende planeten liggen en waar de stroomvloed ophoudt. Hierdoor krijgt de lezer meteen een beeld van het sterrenstelsel. Aan het eind van het boek heeft Veronica Roth ook nog een verklarende woordenlijst bijgevoegd. Bij Carve the Mark is dit zeker wel een toevoeging! In het boek komen namelijk allemaal woorden voor die je nog niet kent.

Het verhaal draait vooral om overleven, opstaan tegen de onderdrukkers en doen wat het juiste is. Dit is natuurlijk een vrij algemene verhaallijn, maar Carve the Mark kan het zeker hebben door alles dat eromheen gebeurt! De mooie nieuwe wereld die vrijwel meteen vertrouwd aanvoelt en de personages die je in je hart sluit. Er zitten daarnaast ook een paar grote geheimen in het verhaal en af een toe een kleine plotwending.

De hoofdpersonages, Cyra en Akos, maken allebei een grote groei door in het verhaal en krijgen hierdoor een mooi diepgaand karakter. Cyra is sterk en krachtig en Akos is verzorgend en emotioneel. Cyra heeft de gave van pijn en kan hier moeilijk mee omgaan. De pijn is constant aanwezig, waardoor ze moeilijk normaal kan functioneren. Haar broer, Ryzek, chanteert haar met een geheim. Sorry, maar datt kan echt ik niet verklappen! Door het geheim doet zij alles voor hem, zoals het vermoorden en martelen van mensen.

Maar dan komt Akos in het leven van Cyra, en hij heeft de gave om ieders stroomgave te onderdrukken. Cyra voelt geen pijn meer als Akos haar aanraakt. Na een tijdje ontwikkelen ze romantische gevoelens voor elkaar, die ze eerst proberen te onderdrukken. Ze begaan beiden een paar misstappen. Maar als Cyra haar gevoelens toelaat zal zij veranderen en wordt zij een andere vrouw. Ook Akos verandert in de loop van het verhaal in een sterke krijger! Deze ontwikkelingen zijn erg mooi om te zien.

Carve the Mark zit vol met geweld. Mensen dagen elkaar uit , vechten op leven en dood in een arena of ze worden gemarteld en vermoord. Dit past zeker goed in het verhaal en geeft hier ook de nodige spanning aan. De opbloeiende liefde tussen Akos en Cyra door het verhaal heen haalt hier dan wel weer de scherpe randjes vanaf! Hier zit dus een mooie balans tussen

Carve the Mark van Veronica Roth is een super mooie toevoeging aan zowel het sciencefiction genre, als het fantasy genre. Het zit vol met spanning, romantiek en intriges.  Sommige zullen het omschrijven van het universum te lang vinden, maar dit is echt nodig om een mooi beeld te krijgen van de nieuwe wereld. De diepgaande hoofdpersonages, hun ontwikkeling en de weg naar elkaar toe, maken het verhaal echt geweldig!

Carve the mark 1

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

In dit fantastische sciencefictionverhaal creëert Veronica Roth een universum waarin iedereen een unieke gave heeft. Cyra’s gave geeft haar pijn, maar ze kan ook anderen onnoemelijk veel pijn doen. Haar broer Ryzek heerst als wrede tiran over hun land, Shotet. Ryzek misbruikt Cyra’s gave om zijn vijanden te martelen. Maar Cyra is meer dan een wapen in handen van haar broer: ze is snel, veerkrachtig en slimmer dan hij denkt.
    Wanneer de knappe Akos uit het vredelievende, naburige rijk Thuve als gevangene in Cyra’s wereld terechtkomt, lijkt de vijandschap tussen hun landen en hun families onoverkomelijk. Samengebracht door het lot moeten ze een allesbeslissende keuze maken.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk