Recensie: Calamity RECENSIE

In het laatste deel van de Wrekers-trilogie moet David het opnemen tegen zijn voormalige mentor. In Babilar liep het mis en wist Regalia ervoor te zorgen dat Prof zijn vermogens tot het uiterste dreef. Nu is Prof in Ildithia om het plan dat Regalia in gang zette verder tot uitvoering te brengen. David en wat er nog over is van de Wrekers zijn vastbesloten om hem te stoppen. Zeker nu ze door Megan te weten zijn gekomen dat de duistere invloed die de vermogens op de Epics hebben ongedaan kunnen worden gemaakt.

Calamity is het sluitstuk van een reeks waarin auteur Brandon Sanderson zijn eigen superheldenuniversum creëerde. De helden zijn in dit geval gewone mensen die zich willen wreken op de koude en gewelddadige Epics. Door het verschijnen van Calamity aan de hemel kregen sommige personen opeens superkrachten, maar het gebruik daarvan bracht het slechtste in hun persoonlijkheid naar boven. In het eerste deel van de reeks versloeg David de Epic Staalhart en in het tweede deel bond hij samen met het team de strijd aan met Regalia. Omwille van een aantal onverwachte verliezen staat David nu opeens aan het hoofd van de Wrekers en rekenen ze op hem om Prof tegen te houden en Calamity uit de hemel te doen verdwijnen.

Het boek zit boordevol actie en weet de lezer op het puntje van z'n stoel te houden. Sanderson heeft een verhaal geschreven waarvan de plot niet te doorzien valt. De wendingen zijn onverwacht en komen krachtig aan. De spanning bouwt gevoelig op door de situaties waarin David verzeilt raakt en de vermogens van Megan voegen een extra dimensie toe aan het verhaal. In hoog tempo volgt de ene actiescène de andere op. Ook de droge humor en de compleet foute vergelijkingen zitten doorheen de hoofdstukken verweven.

Het einde is een beetje rommelig en doet erg Amerikaans aan. Sanderson verliest zich even in onduidelijke omschrijvingen en moet wel heel erg zijn best doen om het verhaal de afwikkeling te geven die het verdient. Hij slaagt daar dan ook niet helemaal in en zorgt vooral voor een verwarrend en wanordelijk gevoel. De epiloog help het verhaal er gelukkig weer bovenop, al is het wat melig, en doet de lezer haast hopen dat het toch niet het laatste boek is dat zich afspeelt in de wereld van de Epics.

Calamity is niet afzonderlijk te lezen. Daarvoor mist de lezer te veel informatie uit de vorige boeken. Auteur Brandon Sanderson heeft zijn reeks zorgvuldig opgebouwd en hoofdpersonage David leunt sterk op zijn verleden. Voor fans van de Wrekers vormt Calamity echter een welgekomen afsluiter. Het is meer dan de moeite waard om een laatste keer in de wereld van de Epics te duiken en samen met hen de strijd aan te binden tegen de duisternis.

De wrekers 3 - Calamity

1  2  3  4  5

Sinds Calamity aan de hemel verscheen, is niets meer hetzelfde. Het lot van David is verweven met dat van de Epics. Eerst vermoordde Staalhart zijn vader. En nu heeft Regalia een van de Wrekers veranderd in een levensgevaarlijke vijand. David kende het geheim van Prof. Hij bewaarde dat geheimzelfs toen de leider van de Wrekers zichtbaar moeite had de bijwerkingen van zijn Epic-krachten onder controle te houden. De strijd in Babilar bleek te zwaar voor Prof en hij verzette zich niet langer tegen de duistere kant van zijn krachten. Voor een Epic die zijn duistere kant omarmd heeft, is er geen weg terug. Toch blijft David geloven dat Prof te redden is. De Wrekers staan voor de gevaarlijkste missie van hun leven…