Recensie: Besmeurde sneeuw RECENSIE

'Het gebeurde in de winter van de razende orkaan. Het was een merkwaardige, gecompliceerde geschiedenis, daar was iedereen het naderhand over eens. Dit is, voor zover wij weten, hoe het ongeveer gegaan moet zijn.'

Rechercheur Leo Junker is net terug in dienst, maar krijgt al meteen een gecompliceerde moordzaak om op te lossen. In Stockholm is voorgaande nacht professor Thomas Heber neergestoken. Hij deed onderzoek naar de meest extremistische politieke groeperingen en moest dit met de dood bekopen. Uit aantekeningen van de professor blijkt dat er nog meer mensen voor hun leven moeten vrezen, maar meer dan een door Heber toegekend nummer is er niet bekend over hen.

Ondanks dat de veiligheidsdienst het onderzoek heeft overgenomen, kunnen Leo en zijn collega Gabriel Birck er niet buiten blijven. Wegens vertrouwensproblemen met de veiligheidsdienst komen bekenden van het slachtoffer naar Birck toe om informatie te geven en daarmee raken hij en Leo verstrikt in een politiek spel tussen extreem-links en extreem-rechts.

Besmeurde sneeuw is deel twee in de trilogie over Leo Junker, maar ik raad je aan de boeken niet afzonderlijk te lezen. In deel een, de toren van de dode zielen, hebben enkele gebeurtenissen plaatsgevonden die ook bepalend zijn geweest voor de verhoudingen tussen personages in het vervolg. Christoffer Carlsson heeft dan wel een andere zaak bedacht voor Leo om op te lossen, maar bij de collega’s onderling en ook tussen hem en zijn vrienden zit er een hele geschiedenis achter, die hun manier van omgaan beïnvloed. Afzonderlijk lezen van de verhalen is wel mogelijk, echter wordt het er wel ingewikkelder van.

Wat ook voor enige verwarring kan zorgen is het constante wisselen van perspectief. Niet altijd wordt aan het begin van het hoofdstuk aangekondigd vanuit wie je meeleest, waardoor het voorkomt dat je bijvoorbeeld demonstraties aan een andere politieke groepering toekent dan bedoeld. Wel zorgen de perspectiefwisselingen ervoor dat het verhaal zijn vaart behoudt en spannend blijft. Je moet het hele verhaal actief meedenken met Leo en zijn collega’s om erachter te komen wat er werkelijk gebeurd is en daardoor hoef je niet bang te zijn dat je je gaat vervelen.

In Besmeurde sneeuw wordt een erg diepgaand onderwerp behandeld dat zowel actueel is in Zweden als in de rest van de wereld. Extreemrechtse en extreemlinkse groeperingen en partijen willen beiden hun idealen doorvoeren, wat ertoe leidt dat ze elkaar het merendeel van de tijd in de haren vliegen of benadelen. Net zoals in huidige discussies gaat het in het boek vooral over de immigrantenstroom vanuit oorlogslanden en de vrijheid van meningsuiting. Door het gebruiken van deze actuele nieuwsonderwerpen snap je als lezer het boek beter.

Wat hierin zo fijn is aan het schrijfwerk van Christoffer Carlsson, is dat hij geen partij kiest: vanuit zowel links als rechts oogpunt beschrijft hij dezelfde punten en ook de mening van niet-leden wordt beschreven. Het eerste doet hij vooral door in het onderzoek van professor Heber twee interviewkandidaten te gebruiken met beide een andere visie, om vervolgens hun achtergrond uit te diepen. Dit zorgt ervoor dat je de personages erg goed leert kennen en je je beter kunt inleven. Ieder personages heeft zijn of haar eigen verhaal en daardoor is het enerzijds heel interessant om over ze te lezen, maar anderzijds heel verwarrend vanwege de hoeveelheid informatie.

Iets minder mooi aan dit verhaal zijn de terugkerende sombere gedachten van Leo. Op de momenten dat je meeleest vanuit Leo's perspectief zijn deze gedachten nogal overheersend. Dan is hij in bespreking met Birck en plotseling staat er een negatieve gedachte van Leo midden in het gesprek, wat storend is als je net weer lekker in het verhaal zit. Je kunt het ook als prettig ervaren om te weten dat het hoofdpersonages geen perfect mens is, maar naar mijn mening werden de problemen te veel uitgelicht voor in een thriller.

Besmeurde sneeuw is perfect voor de nieuwsgierige lezer, die de tijd heeft het in een ruk uit te lezen. Je wordt gedwongen mee te denken met de rechercheurs en in deel vier "some day soon we all will be together” leer je dan eindelijk de waarheid kennen. Een echte aanrader!

Besmeurde sneeuw

1  2  3  4  5

De eerste sneeuw van het jaar is net gevallen als op een binnenplaats in Stockholm een man wordt neergestoken. Het slachtoffer deed onderzoek naar extremistische politieke groeperingen. Uit zijn aantekeningen blijkt dat er nog iemand in levensgevaar is. Maar wie? Rechercheur Leo Junker raakt al snel verstrikt in een duister politiek steekspel tussen radicaal-links en -rechts. Daarnaast heeft de gevoelige Junker genoeg met zichzelf te stellen; hij worstelt met trauma’s, een pillenverslaving en zijn relatie. Kan hij zijn weg vinden in dit politieke web en een tweede moord voorkomen?