Recensie: Vintage RECENSIE

Moeder Cecile staat al jaren aan het hoofd van een toonaangevende designwinkel, de meubelzaak van haar vader die ze zelf tot op dit punt heeft gebracht. Een prestatie om trots op te zijn. Op familiaal gebied loopt het echter minder vlot. Haar zoon Jord besluit na heel wat afgebroken studies dat hij de winkel wilt overnemen. Of hij daartoe in staat is, is een ander verhaal. Ook Cecile's dochter Juul bezorgt haar flink wat kopzorgen. Als bovendien Cecile's vader Anton ook nog eens ten val komt, krijgt Cecile heel wat op haar bord om te verwerken. Familierelaties verschuiven, geheimen komen boven. Wat zal deze nieuwe situatie teweeg brengen?

In Vintage moet je in een hoog tempo kennismaken met alle personages. Stenger wisselt immers vaak van perspectief zodat alle vijf de gezinsleden als belangrijke personages aan bod komen. De nadruk ligt echter op Cecile, de moeder van het gezin. Vanaf het begin is duidelijk dat het niet om een doorsnee gelukkig modelgezin gaat. De verstoorde relaties zorgen voor een interessant verhaalverloop wat maakt dat je wilt blijven lezen. Daarbij is er grote aandacht besteedt aan het realistisch en geloofwaardig maken van alle personages. Ook de gebeurtenissen en reacties zijn erg herkenbaar, hoewel af en toe een tikkeltje overdreven.

De geheimen die in het verhaal aan bod komen, voelen vooral aan als bladvulling en gemakkelijke trucjes om wat extra spanning toe te voegen. Een te betreuren keuze omdat de kracht van het boek niet schuil gaat in die goedkope spanning. Bovendien is de uitkomst ervan zeer voorspelbaar wat nog meer afbreuk doet aan het toevoegen ervan. Tweede minpunt zijn de dialogen waarbij niet duidelijk is wie wat zegt door het ontbreken van de dialooglabels. Deze komen gelukkig niet al te vaak voor, maar vereisen extra aandacht bij het lezen.

Vintage van Patty Stenger is een roman waarin familierelaties centraal staan. Op een zeer herkenbare en realistische manier komen alle twijfels, teleurstellingen en gedachten aan bod wat maakt dat de spanning zich voornamelijk in de omgang tussen de familieleden situeert. Dit zorgt voor een verfrissend en gemakkelijk weg te lezen verhaal. Vier hartjes voor dit boek.

Vintage

Patty Stenger

1 januari 2017

ISBN 9789044534306
    Uitgever De Geus
    288 pagina's

De Geus

1  2  3  4  5

Cecile heeft de meubelzaak van haar vader omgetoverd tot een toonaangevende designwinkel. Oud is ze nog lang niet, al denkt haar zoon Jord daar anders over. Na drie afgebroken studies en een half jaar bankhangen besluit hij de familietraditie voort te zetten. Cecile is niet onverdeeld enthousiast. Daarbij heeft ze nog een dochter, Juul, die alleen via sms communiceert. Als Ceciles vader ten val komt en bij haar intrekt, verschuiven alle verhoudingen en komt een pijnlijk familiegeheim aan het licht dat veel verklaart.