Recensie: Conclaaf RECENSIE

Kardinaal Lomeli is in zijn functie als Deken verantwoordelijk voor het goed verlopen van het conclaaf waarin de nieuwe Paus gekozen zal worden. Al voor het overlijden van de vorige Paus waren er een aantal kanshebbers voor deze functie. Tijdens het conclaaf doet Lomeli ontdekkingen die hem doen twijfelen aan de geschiktheid van zijn collega kardinalen. Is hij degene die deze geheimen aan het licht moet brengen of moet hij Gods wil hierin afwachten?

De setting van Conclaaf, het Vaticaan, is niet direct een setting die iedereen zal aantrekken. Zonde, want het verhaal is goed geschreven en weet de lezer van begin tot einde te boeien. Leuke bijkomstigheid is dat de lezer meteen wat leert over de geschiedenis van de kerk en de rituelen die in het Vaticaan plaatsvinden. Het verhaal leest makkelijk weg, het kabbelt soms wat voort waardoor de spanning soms weer afzakt. Bij een literaire thriller zou je meer oplopende spanning verwachten. Het verhaal verloopt soms zo traag dat het je aan het einde verbaasd dat de tijdsspanne niet meer dan 72 uur is. Aan de andere kant past dit tempo ook erg goed bij de setting.

Ook de tijd, de nabije toekomst, waarin het verhaal speelt is erg goed gekozen. Nabij genoeg om thema's van nu zoals terrorisme en de verminderde populariteit van de Kerk erin te verwerken maar ver genoeg in de toekomst om de vrijheid te hebben dit verhaal te bedenken. De continue botsing tussen oude rituelen en het aanpassen aan de huidige tijd blijkt een terugkerend thema in het verhaal en is natuurlijk ook zeer actueel.

De hoofdpersoon in het verhaal Kardinaal Lomeli is goed uitgewerkt. Zijn twijfel in zijn geloof en zijn overwegingen in het leiden van het Conclaaf maken hem menselijk. Als lezer kun je niet anders dan met hem meeleven en bewondering hebben voor zijn aanpak en de risico's die hij daarmee neemt. De andere personages zijn voldoende uitgewerkt voor het verhaal maar niet zoveel dat het langdradig wordt.

Conclaaf is een boek dat men in eerste instantie niet snel zal opvallen. Kenners van schrijver Robert Harris uitgezonderd natuurlijk. Een van de fans van Harris is Mathijs van Nieuwkerk, die het vorige boek Boek van de Maand maakte bij De wereld draait door. Dat deze complimenten terecht zijn bewijst Conclaaf zeker. Van begin tot het einde boeiend en het einde is niet anders dan geniaal te noemen.

Conclaaf

1  2  3  4  5

De paus is dood. De deuren van de Sixtijnse Kapel sluiten en volgens de eeuwenoude traditie zullen honderdzeventien kardinalen hun stem moeten uitbrengen in de geheimzinnigste verkiezing ter wereld. De kardinalen zijn allen zeer vrome mannen. Maar ze zijn ook ambitieus en elkaars rivalen. In de volgende tweeënzeventig uur zal een van hen de machtigste spirituele leider op aarde worden.
    Al snel wordt duidelijk dat een van de gedoodverfde kanshebbers een groot geheim verbergt. Een geheim dat het voortbestaan van het Vaticaan op het spel kan zetten.