Recensie: Kleine Zwarte Leugens RECENSIE

Drie jaar na het tragische ongeval waarbij haar zoontjes omkwamen, wordt biologe Catrin nog steeds verteerd door verdriet. Op het kleine eiland waar ze woont is het ook onmogelijk om haar vriendin Rachel die verantwoordelijk was voor het ongeluk te ontlopen. Weloverwogen heeft ze nu een dag uitgekozen om wraak te nemen. Ze brengt alles in gereedheid om haar plan uit te voeren, maar dan verdwijnt er een klein jongetje. Het is de derde vermissing van een kind op de Falklandeilanden en die zorgt voor een hoop opschudding.

Auteur Sharon Bolton schreef reeds meerdere thrillers. Zo werden ook de boeken rond de jonge politieagente Lacey Flint reeds in het Nederlands vertaald, net zoals Offerande waarvoor ze zich liet inspireren door een Shetlandse legende. Deze nieuwe thriller, Kleine zwarte leugens, is een stand alone en wel één die er zeker mag zijn. Bolton beschrijft de gebeurtenissen op het eiland tijdens de verdwijning van een kind. Een moment dat bepalend zal blijken te zijn voor de personages die elk een traumatische gebeurtenis proberen te verwerken, maar daar niet in lijken te slagen.

Bolton gaat met deze roman niet alleen meer dan twintig jaar terug in de tijd, maar Kleine zwarte leugens speelt zich ook af op de Falklandeilanden, Brits overzees gebied ten zuidoosten van Argentinië. Het eiland draagt de geschiedenis van de Falklandoorlog tussen de Argentijnen en Britten begin jaren '80 nog met zich mee. Callum Murray, één van de drie hoofdpersonages, is een voormalig militair die ervoor gekozen heeft om niet terug te keren naar Schotland, maar zich te settelen op de eilanden. In het boek is er sprake van gebieden die ontoegankelijk zijn voor de bevolking vanwege de landmijnen die er zijn blijven liggen. Die gebieden bestaan tot op de dag van vandaag ook echt, ze worden stap voor stap ontmijnd door Zimbabwanen die daarin een expertise hebben ontwikkeld. Bolton heeft haar research gedaan en dat verleent haar boek authenticiteit.

Door de gebeurtenissen op een sfeervolle manier te beschrijven en gebruik te maken van de ruwheid van de natuur en de ongereptheid van het eiland, neemt Bolton de lezers gemakkelijk mee in het verhaal. Ze pent de gebeurtenissen erg raak neer, maar zonder te veel ballast. Dat draagt absoluut bij aan de kwaliteit van haar verhaal. De plot is intrigerend, mysterieus en heeft bovendien een donker randje dat de lezer op het puntje van z'n stoel zal houden. Kleine zwarte leugens brengt een portie spanning in een unieke omgeving.

Door drie keer van vertelperspectief te wisselen en telkens ook een aantal dagen terug in de tijd te gaan, ontdekt de lezer steeds nieuwe feiten over de onderlinge relatie van Catrin, Rachel en Callum en hoe het verleden hen met elkaar verbindt. Rachel komt naar voren als het sterkst uitgewerkte personage. Haar plannen en interpretatie van de feiten in het boek kleuren het geheel. Callum verleent het verhaal meer diepgang en geeft een frisse, maar complexe kijk op het verleden. Hoewel het gedeelte rond Rachel aanvankelijk een zwakkere start neemt en het verhaal vertraagt, blijkt haar point of view wel cruciaal voor het geheel. Sharon Bolton heeft de plot knap opgezet en speelt vakkundig met de schuldvraag. Het einde is goed overdacht en zal menig lezer even naar adem doen happen. Kleine zwarte leugens is een boek om een nachtje slaap voor te laten.

Kleine zwarte leugens

1  2  3  4  5

Wat is het ergste wat je beste vriendin je kan aandoen?
    Het was geen opzet. Een moment van onoplettendheid, een tragisch ongeval – en twee kinderen komen om. Die van jou.
    Op een eiland met maar weinig inwoners is het onmogelijk om de vrouw die je leven kapot heeft gemaakt te ontlopen. Elke toevallige ontmoeting is een pijnlijke herinnering aan alles wat je hebt verloren: je gezin, je toekomst, je gezond verstand. Hoe lang duurt het dan nog voordat de gedachte aan wraak onweerstaanbaar wordt?
    Dus nu… wat is het ergste wat jij je beste vriendin kunt aandoen?