Recensie: Chaos RECENSIE

Wanneer dokter Kay Scarpetta een melding krijgt over een jonge vrouw die plotseling is overleden tijdens een fietstochtje door het park, had ze nooit verwacht het meisje te zien met wie ze eerder die dag in het Loeb Center en bij de Faculty Club een praatje heeft gemaakt. Kay concludeert dat de jonge vrouw om het leven is gekomen door elektrocutie en al snel blijkt dat deze moord verband houdt met de audiobestanden die haar stalker Tailend Charlie wekelijks naar haar toe stuurt. Ondertussen probeert de FBI de zaak over te nemen en schijnen er nog meer doden te zijn gevallen door elektrocutie. Kay Scarpetta en haar nicht Lucy denken te maken te hebben met een oude vijand en zetten alles op alles om haar dit keer wel te stoppen.

Dokter Kay Scarpetta, de hoofdpersoon van een nu al 24 delen tellende serie, is precies zoals op de omslag beschreven: “Kay Scarpetta, als elk detail telt.” Elk deel van de plaats delict, elk afwijkend bestandsdeeltje op het lichaam van de slachtoffers, het is allemaal van belang om de waarheid te achterhalen. Het boek Chaos begint waar deel 23, Gewetenloos, is geëindigd en Patricia Cornwell heeft het voor elkaar gekregen de afloop van gebeurtenissen rondom Tailend Charlie en Carry tot in detail te laten kloppen met wat er plaatsvond in andere boeken. Wel is het daardoor lastiger om de boeken afzonderlijk te lezen en ik raad je aan te beginnen bij deel 20 om het een beetje te kunnen volgen. Na deze gelezen te hebben is het eenvoudiger om Chaos te lezen, omdat je dan kennis hebt over de steeds terugkerende vijanden zoals Carry Gretchen, maar ook over de onderlinge verhoudingen (zowel binnen de familie als bij collega’s) die voor Scarpetta erg belangrijk zijn.

Zelf ben ik pas begonnen in Gewetenloos, waarna ik dit boek heb gelezen en ik spreek dus uit ervaring wanneer ik zeg dat het frustrerend is om niet te weten naar wie of wat de personages verwijzen. Het leest niet fijn en er moet heel wat worden gegoogeld om te snappen wat er is voorgevallen. Hoewel dit een nadeel is voor de lezer, is het ook een groot compliment naar de schrijfster, omdat het haar gelukt is alle boeken zo met elkaar te verbinden dat het een geheel blijft en dat de details als leidmotief blijven terugkomen.

Het interessante aan de boeken is dat Kay Scarpetta als een van de weinige hoofdpersonages werk en privé niet weet te scheiden. Hierdoor belandt het verhaal steeds op een punt waar haar familie of zijzelf wordt geconfronteerd met de gevaren van het politieleven, bijvoorbeeld de psychopate die elk verhaal terugkeert om Kay’s familie te bedreigen wat uiteindelijk weer samen blijkt te hangen met recent gepleegde moorden die dokter Scarpetta en haar collega’s onderzoeken. Kortom: het verhaal heeft een vergaande samenhang en is zorgvuldig bedacht.

Verder is de schrijfstijl van Cornwell prettig, want zodra er lastige (medische of juridische) termen worden gebruikt staat er een uitleg bij of kun je het eenvoudig uit de context halen. De zinnen zijn kort en krachtig en wanneer de gemoederen hoog oplopen irriteert de schrijfster je niet met nutteloze gesprekken tussendoor, maar komt straight to the point zoals je wenst dat alle schrijvers zouden doen.

Helaas liet de spanning lang op zich wachten dit keer. Waar er bij deze schrijfster normaal sprake is van een vlot verhaal met steeds nieuwe ontwikkelingen en actie, bleef het nu bij de twijfels van dokter Scarpetta. Ze aarzelde bij opvallend veel van haar handelingen en wist steeds niet zeker of ze iets wel of niet moest zeggen/doen, wat weer resulteerde in een halve pagina over haar uiteindelijke keuze. Haar vechtlust is minder dan in de voorgaande boeken en dat is erg jammer, omdat deze grenzeloze passie voor haar familie en baan haar juist zo speciaal maakten. Gelukkig bleek aan het eind van het 336 bladzijden tellende boek dat niet haar gehele typerende karakter is verdwenen: Kay Scarpetta is nog steeds de gedreven patholoog-anatoom die we kennen. Eindelijk dient de spanning zich aan en het verhaal krijgt een boost, maar die is tot ieders teleurstelling na 15 bladzijden alweer voorbij.

Al met al was Chaos een van de mindere verhalen van Patricia Cornwell, maar als je het interessant vindt om te lezen over de werkwijze en procedures bij een forensisch onderzoek of juridisch proces is dit zeker het juiste boek!

Kay Scarpetta 24 - Chaos

1  2  3  4  5

In Chaos, de 24e Kay Scarpetta thriller, worden de lezers geboeid door de enerverende spanning, de verrassende wendingen en de modernste forensische onderzoeksdetails waar Patricia Cornwell beroemd om is.
    Het gaat om een jonge vrouw die overlijdt tijdens een fietstochtje langs de rivier de Charles. Geen natuurlijke dood, concludeert Kay Scarpetta. Er is blijkbaar een verband met de vele gedichten, opgestuurd door een zekere Tailend Charlie. Maar deze stalker is op geen enkele manier te traceren. Scarpetta's eigen geloofwaardigheid en professionaliteit komen onder vuur te liggen.