Recensie: Bodyguard 3 - Hinderlaag RECENSIE

Hinderlaag is het nieuwe, derde, boek uit de Bodyguard serie. Na Gijzeling (deel 1) waar we hoofdpersoon Connor volgde naar Amerika en Losgeld (deel 2) waar Connor de gevaren op het water heeft verslagen, gaat onze bodyguard nu naar het avontuurlijke Afrika. Bij een safaritripje is het zijn taak om de zoon en dochter van een buitenlandse ambassadeur te beschermen. Lukt het Connor om zijn 2 vips niet alleen te beschermen tegen gevaarlijke vijanden, maar ook tegen de Afrikaanse wildernis?

De basis van het boek is gelijk aan de vorige twee delen: Connor wordt op een opdracht gestuurd om in dit geval twee jongeren te beschermen. Vanzelfsprekend gaat daar het een en ander mis. Je zou zeggen dat het voor schrijver Chris Bradford daarom steeds moeilijker wordt om in deze reeks te zorgen voor originaliteit. Echter, toch weet een nieuw deel van de Bodyguard telkens weer te boeien en ervoor te zorgen dat de lezer door wil lezen. Kortom, Hinderlaag is weer een schot in de roos!

Dit komt allereerst door de vips die telkens veranderen. In dit boek moet Connor zorgen voor een meisje en haar jongere broertje. Nadat we in de vorige delen alleen maar meisjes als vip hadden, is het mooi hoe Connor zich al gauw als grote broer opwerpt voor de jonge Henri. Dit zorgt voor een andere dynamiek dan de horde meisjes die we tot nog toe hadden gezien. Ook grote zus Amber is toch weer echt een ander personage dan haar voorgangers in de eerdere delen. In veel aspecten lijkt ze ontzettend op Connor, met haar wil je zeker geen ruzie krijgen, en zou ze wat mij betreft een zeer geschikte kandidaat zijn voor het team van Buddyguards

Een andere manier waarop Chris Bradford zorgt voor weer een spannend en mooi boek, is het veranderen van de locatie. De Afrikaanse wildernis brengt, net als de menselijke vijanden in dit boek, vele gevaren met zich mee. Connor krijgt te maken met slangen, olifanten, exotische mieren en zelfs een hongerig luipaard. In de vorige delen heeft Connor al meermaals bewezen dat hij een kogel kan ontwijken, dus het is intrigerend dat hij nu vooral te maken krijgt met gigantische hakmessen en wilde dieren. Connor moet het zien te redden zonder alle technische snufjes. Voor de auteur is dit een mooie kans om dieper in te gaan op de nodige survivalskills. Deze worden uitvoerig beschreven en het maakt dat je mee gaat leven met Connor en de training die hij volgt.

Naast de locatie en de vips die in ieder boek anders zijn, zorgt Chris Bradford vooral voor spanning door ook in dit deel weer enkele plottwisten toe te voegen. Want wie kan Connor nu echt vertrouwen? Er zijn verschillende momenten waarop hij denkt dat ze veilig zijn, maar waar corruptie en egoïsme ervoor zorgen dat hij wordt verraden en wordt bedrogen. Van dit element weet de auteur perfect gebruik te maken, door de lezer op het verkeerde pad te brengen, in eerste instantie informatie achter te houden en hier vervolgens telkens weer een klein stukje van vrij te geven. Het is overduidelijk dat dit één van de kwaliteiten is van de auteur.

In de recensie van deel 2 werd beschreven dat we graag meer zouden willen zien van de collega's van Connor zijn Buddyguard team. Als lezer is het daarom een nadeel dat we in het derde deel nog minder zien van het Buddyguard team. In de vorige delen nam Connor nog vrij regelmatig contact op met het hoofdkantoor voor updates. Het bloederige avontuur in Afrika zorgt er echter al snel voor dat hij al het contact met de buitenwereld verliest en dus zien we nog minder van de andere bijpersonages. Op 24 maart 2017 verschijnt het vierde deel Doelwit van de Bodyguard serie. Dit is een prequel waarin we Charley volgen. Dus, wie weet... als de serie zo door blijft gaan lezen we uiteindelijk misschien ook wel over de avonturen van Amir, Ling en Jason.

Onder het mom van "never change a winning team" blijft schrijver Chris Bradford met het derde boek Hinderlaag bij een vrij simpele basis. Het plot is net als in de vorige delen hetzelfde. Door vooral verandering aan te brengen in onder andere de locatie en de vips, blijft Hinderlaag een spannend avontuur voor iedere lezer die houdt van young adult en sensatie.

Bodyguard 3 - Hinderlaag

1  2  3  4  5

In dit spannende derde deel van de Bodyguard-serie wordt de veertienjarige Secret Service-agent Connor Reeves opgeroepen om de familie van een buitenlandse ambassadeur te beschermen tijdens een safari. Wat de perfecte opdracht leek, wordt een hel wanneer hun konvooi in een hinderlaag wordt gelokt door gewapende mannen. Connor slaat samen met de familie op de vlucht en zo worden ze de prooi in een jacht over de Afrikaanse savanne.

Dan realiseert Connor zich dat de schutters die hen achtervolgen niet hun grootste probleem zijn. Geen enkele van zijn bodyguardtrainingen heeft hem voorbereid op de Afrikaanse wildernis of op een rondsluipende, hongerige luipaard…