Recensie: Onverschrokken RECENSIE

Ik ben misschien wel een beetje bevooroordeeld, omdat ik gek ben op verhalen over het oude Rome. Ik was dan ook super enthousiast dat Onverschrokken van Lesley Livingston uit kwam. En daarbij is de hoofdrol ook nog is weggelegd voor een meisje! Perfecte combinatie dus! Nu moest het boek natuurlijk ook nog wel aan mijn hoge verwachtingen voldoen en dat deed het zeker. Wat is het een mooi, intrigerend, spannend en vooral stoer verhaal!

Fallon is de dochter van een Germaanse koning, de zus van de legendarische Sorcha en lid van de Cantii-stam. Haar gezworen vijand is Julius Caesar. Toen ze nog een jong meisje was vielen zijn troepen haar land binnen en ontvoerde haar vader. Sorcha ging hem bevrijdde, maar keerde nooit meer terug. Sindsdien is Fallon alleen maar aan het trainen om net zo sterk als haar overleden zus te worden, zodat haar vader haar lid maakt van het Cantii-leger. Maar hij heeft hele andere plannen met haar en huwelijkt haar uit aan de broer van Mael (de jongen van wie ze houdt).

En dan wordt ze gevangen genomen door een slavenhandelaar die haar naar Rome brengt. Hier wordt ze als slaaf verkocht aan een school voor gladiatrixen. Ze gaat vechten voor haar eer, haar vrijheid en haar leven. Fallon maakt zowel vrienden, als vijanden in Rome. Haar lot ligt helaas in de handen van niemand minder dan de beruchte Julius Caesar. Gaat het haar lukken om ooit weer vrij te zijn? Of blijft zij voor altijd de slaaf van haar vijand?

Onverschrokken van Lesley Livingston is een heerlijk en verfrissend Young Adult boek. Je ziet het namelijk niet vaak dat er geschiedenis in een Young Adult boek wordt verwerkt. Lesley Livingston weet je op een prachtige manier mee te nemen naar het oude Rome en je proeft een beetje van de mooie en tegelijkertijd barbaarse cultuur die er toen heerste. Daarnaast maak je kennis met Julius Caesar en Cleopatra. Deze personages maken het verhaal enigszins realistisch en dat maakt het boek bijzonder! Het verhaal zou zomaar waargebeurd kunnen zijn.

Lesley Livingstons heeft een erg fijne en toegankelijke schrijfstijl. Ze gebruikt geen moeilijke of hele onbekende woorden. Af en toe zit er natuurlijk wel is een woord bij die niet heel bekend is, maar de betekenis ervan wordt dan erg duidelijk uitgelegd. Daarnaast schrijft ze heel erg visueel. Ze beschrijft namelijk tot in de details hoe alles eruit ziet, waardoor je een duidelijk beeld krijgt van Rome zelf, de kleding die ze droegen en de wapens waarmee ze vochten. Het boek leest hierdoor ook heerlijk snel weg!

Er zitten een aantal hele goede plottwists in Onverschrokken die het verhaal extra verrassend en origineel maken! En vanaf de allereerste bladzijde zit de spanning er goed in. Deze spanning wordt gelukkig het hele verhaal vastgehouden door Lesley Livingston! Onverschrokken zit boordevol gevechten en complotten. Daarnaast weet je ook niet altijd wat Fallon gaat doen en ze kan voor grote verrassingen zorgen. Onverschrokken is zo een boek dat je niet meer wilt wegleggen als je het eenmaal aan het lezen bent. Het houdt je aandacht vast en je wilt echt elke letter lezen en zeker niks missen.

Fallon maakt een grote ontwikkeling door in het boek. Haar manier van kijken op eer en vrijheid verandert in de loop van het verhaal. Daarnaast is ze heel sterk en krachtig en ze weet wat ze wil. Ze is een krijger en laat haar leven niet door een ander bepalen. Zelfs als "slaaf" weet ze nog haar eigen weg te vinden zonder de hulp van een man. Ze heeft heel erg veel diepgang en dat is mooi om te lezen. Ook de karakters om Fallon heen zijn mooi uitgewerkt. Niets is bij hen wat het lijkt en veel karakters komen dan ook verrassend uit de hoek.

Wat erg fijn is aan Onverschrokken is dat het een redelijk gesloten eind heeft. Een sensationeel eind moet ik zeggen! Het was namelijk geweldig! Maar na het lezen van Onverschrokken heb je dus zeker wel een voldaan gevoel. Het is natuurlijk wel hartstikke geweldig dat er nog een deel komt! En ik kan niet wachten om die te lezen. Want ik wil zeker nog veel meer weten over Fallon en haar mede-gladiatrixen.

Kortom, Onverschrokken is zeker een aanrader als je even iets anders wilt lezen. Je wordt meegenomen naar het oude Rome en maakt kennis met de wereld van de gladiatrixen. Lesley Livingston weet de geschiedenis mooi te verwikkelen met het verhaal van de stoere Fallon. Het is een intrigerend verhaal dat je doet verlangen naar meer!

Onverschrokken 1

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Fallon is als dochter van de koning voorbestemd om tegen de Romeinen te gaan strijden met haar vaders troepen. Haar moeder, een legendarische strijder die heroïsch ten onder is gegaan in de strijd tegen Julius Caesar, heeft haar daar van kleins af aan op voorbereid. Op haar zeventiende verjaardag wil Fallon niets liever dan dat haar vader haar beëdigd als strijder en dat haar grote liefde Mael haar vader om haar hand vraagt. Maar alles loopt anders: haar vader heeft besloten om haar uit te huwelijken. Na een schokkende gebeurtenis in het bos wordt Fallon gevangengenomen door een slavenhandelaar en verscheept naar Rome. Het valt de handelaar op dat ze opvallend goed kan vechten...