Recensie: Secret Scouts en de Verloren Leonardo RECENSIE

Lisa en Sophie zijn twee zusjes die samen in een saai stadje maar een doodgewoon leven leiden, samen met hun beste vrienden Tom en Jack. Maar dit doodgewone leven verandert van de een op de andere dag als ze een oude schets in hun handen krijgen. Lisa is ervan overtuigd dat het iets bijzonders is, en dus veel geld waard. Samen gaan ze op onderzoek uit. Maar tijdens dit onderzoek stuiten ze op nog veel meer verrassingen, geheimen en avonturen en duiken ze de geschiedenis om tot antwoorden te komen.

Het hele verhaal draait om een wereldberoemde kunstenaar, Leonardo da Vinci, en het grote geheim van ‘De Verloren Leonardo’. Het boek is een groot avontuur, maar tegelijkertijd zit het vol met geschiedenis en kunstkennis. Naast dat het dus een spannend verhaal is dat je graag wilt lezen, steek je er ook nog eens een heleboel van op over bepaalde mensen en feiten uit het verleden.

Secret Scouts en De Verloren Leonardo is heel spannend geschreven, doordat er steeds weer nieuwe verrassingen en avonturen op het pad van de vier vrienden terecht komen. Je zult willen doorlezen, en daardoor merk je niet eens dat je ondertussen ook nog eens een hoop kennis op doet. Zo leer je het een en ander over kunst, kunstgeschiedenis, de beroemde kunstenaar Leonardo Da Vinci en ook de bekende schilder Piet Mondriaan!

De opbouw van Secret Scouts en De Verloren Leonardo is goed passend bij het verhaal. Het boek is namelijk opgedeeld in diverse hoofdstukken, waarbij ieder hoofdstuk de titel heeft meegekregen van de dag of het dagdeel waarop de vier vrienden zich (in normale tijd) bevinden. Door al die avonturen door tijd en ruimte zou je anders gemakkelijk de draad kunnen kwijtraken, maar dit helpt de lezer om het hoofd erbij te houden.

Het verhaal is geschreven voor de doelgroep 9-11 jarigen, en de auteurs Dennis & Wendel Kind weten hier goed op aan te sluiten. De hoofdpersonages zijn ook nog jong, het verhaal zit vol fantasie en het is vlot om te lezen. Hierdoor zal de doelgroep zich er gemakkelijk mee kunnen identificeren. Het einde laat nog wat losse eindjes over, en met dit open einde kun je jezelf alvast voorbereiden op het tweede deel in de Secret Scouts serie. Want als je deel 1 hebt gelezen, wil je vast en zeker ook door voor het volgende deel: Secret Scouts en de vermiste president!

Secret Scouts-serie - Secret Scouts en De Verloren Leonardo

1  2  3  4  5

Als de vrienden Tom, Lisa, Sophie en Jack een vreemde schets krijgen verandert hun doodgewone leven van de ene op de andere dag. Ze gaan op onderzoek uit omdat ze willen weten waar de schets precies vandaan komt. Dan blijkt dat ze een groot geheim op het spoor zijn, waardoor ze in gevaarlijke situaties belanden. Ze stelen een oud manuscript in Parijs, spelen mee in een eeuwenoud sportspel en moeten ongezien met een lijk door Florence zien te komen. Er is geen tijd te verliezen. Met gevaar voor eigen leven zetten ze de zoektocht voort. Zullen ze achter de waarheid komen rond het grootste geheim ooit: 'De Verloren Leonardo?'