Recensie: Smeltende vrouw RECENSIE

De wereld is vol bijzondere mensen met hun eigenaardigheden. Zo ook in het debuut van Sander Kok. Op filosofische wijze neemt hij ons mee in de wereld van twee stellen, die aan de ene kant veel van elkaar verschillen en aan de andere kant meer overeenkomsten hebben, dan zo op het eerste gezicht lijkt.

Reukens is docent aan een middelbare school voor hoogbegaafde kinderen. Hij houdt er wel een bijzondere fascinatie op na. Hij valt op vrouwen die morbide obesitas zijn. Zijn vrouw Neeltje heeft altijd al een strijd moeten leveren tegen de kilo's. Momenteel weegt ze 240 kilo en samen met haar man streeft ze ernaar om 250 kilo te wegen. Maar toch is Reukens ongelukkig. Op een dag krijgt hij een telefoontje van een dame, die hem een wel heel verleidelijk aanbod doet, wat zijn leven voorgoed veranderd.

Naast Reukens woont Leo. Hij heeft inmiddels drie keer de loterij gewonnen en is ervan overtuigd dat hij een vuistdikke filosofisch roman moet gaan schrijven. Maar hij heeft een obsessie voor stilte en gaat hierin wel heel erg ver. Zijn vrouw brengt hierin de grootste offers, maar krijgt steeds meer moeite met zijn eigenaardigheden en zijn gebrek aan aandacht. En dan ontmoet ze de buurvrouw, die juist een overdaad aan liefde krijgt.

Je ziet ze weleens in documentaires op televisie. Mannen die een duidelijke voorkeur hebben voor vrouwen met een flink overgewicht. In Smeltende vrouw maken we kennis met Reukens, die er samen met zijn vrouw naar streeft om haar 250 kilo te laten wegen. Maar is dit wel iets wat hem zo gelukkig maakt? Op een dag ontvangt hij een telefoontje, waarna zijn leven een positieve wending neemt. Maar hij moet hiervoor wel grote offers brengen en Kok zorgt ervoor dat de lezer bekend raakt met de innerlijke gedachten van Reukes. Vooral de samenhang tussen schaamte en trots en hoe deze twee elkaar hard nodig hebben, is mooi omschreven.

In het tweede verhaal beleven we het leven van Leo juist door de ogen van zijn vrouw Bella. Leo heeft al drie keer de loterij gewonnen en is ervan overtuigt dat hij schrijver moet worden. Hij heeft alleen een obsessie voor stilte. Kok weet deze man door de ogen van zijn vrouw zo te omschrijven, dat je deze persoon voor je gevoel goed leert kennen. Ook zeggen de omschrijvingen veel over Bella zelf, die bijna ondraaglijke offers moet brengen om aan de wensen van haar man te voldoen. Ook de tegenstelling tussen Bella en Neeltje is mooi neergezet, bijvoorbeeld op het moment dat ze elkaar voor het eerst ontmoeten. Van de één wordt te weinig gehouden en de ander wordt letterlijk overspoeld door liefde.

Het boek is ingedeeld in twee delen; het eerste deel gaat over Reukens en Neeltje en het tweede deel over Leo en Bella. Vooral het eerste deel eindigt met een soort cliffhanger, waardoor de lezer zich in het resterende verhaal blijft afvragen, hoe het afloopt met Neeltje. Het antwoord op deze vraag blijft de schrijver schuldig en dat is jammer. Hierdoor voelt het verhaal een soort van onaf. Of is het juist de bedoeling van de auteur om een beeld van twee stellen te schetsen, zonder het boek een daadwerkelijk slot te geven? Daarbij kent het verhaal wat absurde elementen; iemand die je opbelt om je een gelukkig leven aan te bieden? Drie keer de loterij winnen? Wel geeft de auteur door het ongelooflijke met het alledaagse te combineren, een unieke sfeer aan het boek. Dit levert op zijn beurt weer thema's op, waar je als lezer over na kunt denken.

Concluderend is Smeltende vrouw een toegankelijk literair roman vol filosofieën, interessante thema's en bijzondere personages. De schrijver weet een goed beeld te geven van het leven van twee ogenschijnlijk normale stellen, die achter deuren en muren hun eigenaardigheden hebben. Wel blijft je na het lezen van het boek met vragen zitten. Zoals, wat gebeurt er uiteindelijk met Neeltje? Hoe loopt het af met Leo? Dit geeft het gevoel dat het verhaal nog niet helemaal af is.

Smeltende vrouw

Sander Kok

1 januari 2017

ISBN 9789044631593
    Uitgever Prometheus
    254 pagina's

Prometheus

1  2  3  4  5

Schaamte is een moeilijke vlek, vond hij. Maar als je lang genoeg boent is de plaats waar de vlek gezeten heeft schoner dan ze ooit is geweest. Zo had hij bij Neeltje trots uit schaamte gemaakt. Ze was nu bijna even trots op haar lichaam als hij. Iemand heeft begrepen dat Reukens, docent aan een school voor hoogbegaafde kinderen, ongelukkig is, want hij wordt op een avond in zijn werkkamer gebeld met de vraag of hij het geluk wil oppakken. Daar moet wel iets tegenover staan: een klein offer, haast het vermelden niet waard. Zijn vrouw, Neeltje, ondergaat intussen zijn liefde. Dagelijks wacht ze tot hij thuiskomt, klaar om gevoerd en aanbeden te worden. Samen streven ze naar een gewicht van 250 kilo. Haar droomgewicht. Na het telefonische aanbod ligt het geluk ineens voor het oprapen - maar alleen voor mensen die moreel flexibel zijn. Naast hen woont Leo. Hij heeft het geluk al: als drievoudig loterijwinnaar houdt hij het stevig in zijn gesloten vuist. Hij gelooft in het Lot en is ervan overtuigd dat hij een belangrijk filosofisch werk moet schrijven. Daarvoor dient hij zijn omgeving ingrijpend te veranderen. Zijn vrouw, Bella, brengt de zwaarste offers en probeert van hem te blijven houden met alles wat ze in zich heeft. Dan ziet ze in het huis naast haar een enorme vrouw, met aan liefde geen gebrek. Smeltende vrouw is een literaire sensatie; Sander Kok schetst een unieke sfeer waarin hij het wezenlijke met het absurde weet samen te brengen - en dat op een bijzonder vermakelijke manier. Nietzscheaanse thema's worden lichtvoetig behandeld, met wervelende dialogen waarom je vaak hardop kunt lachen. Zonder twijfel het origineelste debuut in jaren. Sander Kok (1981) studeerde literatuurwetenschap en kunstgeschiedenis. Hij woonde en werkte in New York, Milaan en Seoul. Smeltende vrouw is zijn debuutroman.