Recensie: Een Halve Gele Zon RECENSIE

Chimamanda Ngozi Adichie heeft met haar debuutroman Paarse Hibiscus al bewezen dat ze een begenadigd verteller is. Een Halve Gele Zon is haar tweede roman. Het boek ontleent zijn titel aan het embleem voor Biafra, de afgescheiden staat van Nigeria die slechts drie jaar heeft bestaan – van 1967 tot 1970. Adichie's roman focust zich op de impact van de oorlog in Biafra op het leven van de burgerbevolking. Het is een aangrijpend, pijnlijk en eerlijk verhaal dat op een prachtige manier in beeld brengt hoeveel emotionele schade oorlog en onzekerheid aan kan richten.

Voordat we geconfronteerd worden met de oorlog presenteert Adichie haar hoofdpersonages in een tijd van vrede. Enkele hoofdpersonages zijn Odenigbo, een docent aan de universiteit van Nsukka, en Ugwu, een plattelandsjongen die bij Odenigbo als huisbediende gaat werken. Odenigbo wordt door Ugwu ook wel 'de Meester' genoemd. Odenigbo is een gepassioneerd man met een duidelijke politieke visie. Hij nodigt regelmatig collega's uit bij hem thuis om te discussiëren over het huidige politieke klimaat en om ideeën uit te wisselen.

Niet lang na Ugwu's aanstelling neemt Olanna, Odenigbo's geliefde en dochter van een rijke zakenman uit Lagos, haar intrek bij Odenigbo. In het begin is Ugwu wantrouwig naar haar toe, maar al snel trekt hij bij en wordt Olanna de 'Mevrouw' die hij net zo graag wil dienen als Odenigbo. Via Olanna komen ook haar tweelingzus Kainene en haar Engelse minnaar Richard in beeld, en deze groep individuen vormen samen de hoofdpersonages die we door de roman heen volgen.

Het tempo van de roman is soms een beetje aan de trage kant, maar daar staat tegenover dat de opbouw spanning toevoegt aan het verhaal. Adichie maakt tijdsprongen die ervoor zorgen dat we nieuwsgierig blijven naar de rest van het verhaal. Zo is daar op een gegeven moment 'ineens' Baby, een dochter, terwijl het er eerst op leek dat Olanna geen kinderen kon krijgen. Pas later wordt duidelijk hoe Baby in hun leven is gekomen en waarom ze ook wanneer ze ouder is nog steeds 'Baby' wordt genoemd.

De oorlog in Biafra speelt een grote rol in het verhaal, maar interessanter is de aandacht die Adichie besteed aan de relaties tussen de hoofdpersonages. Ze onderzoekt emoties als jaloezie en liefde, en de onrust die ontstaat ten gevolge van loyaliteitsconflicten tussen de personages. Want wat doe je wanneer je verscheurd bent tussen je rol als dochter en je rol als echtgenote? Kies je dan voor je familie, of toch voor de liefde? Dit zijn het type dilemma's die Adichie onderzoekt in haar roman. Verder is het knap dat Adichie, ondanks de gevoeligheid van het onderwerp van haar roman, op geen enkel moment belerend is of je een mening probeert op te dringen. Ze beschrijft de gruwelijkheden zonder met een vinger te wijzen. Het is zoals het is, en de lezer mag zelf zijn oordeel vellen.

Een Halve Gele Zon is geen makkelijk boek. Het is ook geen verhaal wat je makkelijk loslaat, dus misschien niet echt geschikt om 'even' voor het slapengaan te lezen. Adichie is echter een getalenteerd verhalenverteller, dus laat je vooral niet afschrikken door het vooruitzicht op een moeilijk verhaal. Een Halve Gele Zon is een aangrijpende roman die je niet snel zult vergeten. Het is echt een boek wat je na een tijdje toch nog een keer uit de kast pakt om te herlezen.

Een halve gele zon

1  2  3  4  5

In het Nigeria van de jaren zestig, een land dat verscheurd wordt door een burgeroorlog, komen drie levens samen. Ugwu, een jongen uit een arm dorp werkt als huisknecht voor een universiteitsprofessor. Olanna heeft haar luxeleventje in de Nigeriaanse hoofdstad Lagos achter zich gelaten om bij de charismatische professor te gaan wonen. De derde hoofdpersoon is Richard, een verlegen Engelsman die in de ban raakt van Olanna’s geheimzinnige tweelingzus.
    Tegen de achtergrond van de gruwelijke burgeroorlog worden deze drie personages op onverwachte wijze met elkaar geconfronteerd. De explosieve situatie stelt hun idealen en hun loyaliteit aan elkaar zwaar op de proef.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk