Recensie: Draai je niet om RECENSIE

Eva wordt verdacht van de moord op haar ex-man Svante omdat ze bij hem was op het moment dat hij vermoord werd. Er is één getuige, een bedelares, maar die is spoorloos verdwenen. Samen met haar zoon Filip gaat ze op zoek naar deze vrouw om de waarheid te kunnen achterhalen. Niklas, de buurman van Svante, ontdekt een schedel onder het bed van zijn zoon. Deze blijkt samen met zijn vriendjes een massagraf te hebben ontdekt in de bossen bij hun huis. Is er een verband tussen deze twee zaken?

Draai je niet om is een superspannende thriller die je het liefste in één keer van begin tot einde wilt uitlezen. Het verhaal is goed opgebouwd en de toegankelijke schrijfstijl van Tove Alsterdal maken dat het verhaal makkelijk leest. De dubbele verhaallijn zorgt voor extra spanning omdat de lezer zich tot het einde blijft afvragen of er nou wel of geen verband is tussen de twee zaken. De omgeving waarin het verhaal speelt, een oud terrein van een psychiatrisch ziekenhuis, spreekt erg tot de verbeelding en draagt extra bij aan de spanningsopbouw in het verhaal. Het stuk geschiedenis van deze plek wordt mooi verweven met de huidige gebeurtenissen door een oud-verpleegster die haar hulp aanbiedt bij het onderzoek. De reis die Eva met haar zoon maakt om de getuige van de moord te vinden zorgt voor een extra dimensie in het verhaal. Ze bezoekt eerst haar zoon in Berlijn en weet hem over te halen met haar naar Roemenië te reizen waar ze denkt deze vrouw te kunnen vinden.

De verschillende personages zijn voldoende uitgewerkt voor de rol die ze in het verhaal hebben. De lezer weet voldoende om het verhaal te kunnen volgen en de keuzes van de personages enigszins te kunnen begrijpen. Maar ze zijn ook weer niet zo beschreven dat het langdradig wordt. Ook worden de relaties tussen de onderlinge personages en de redenen waarom deze zijn zoals ze zijn goed uitgewerkt. Extra pluspunten voor de ontwikkelingen die deze relaties doormaken.

Draai je niet om is het vierde boek van de Zweedse schrijfster Tove Alsterdal en maakt zeker nieuwsgierig naar haar andere boeken. Als deze net zo goed zijn als Draai je niet om is Tove Alsterdal zeker een schrijfster om in de gaten te blijven houden.

Draai je niet om

1  2  3  4  5

Ooit was Beckomberga het grootste psychiatrisch ziekenhuis van Europa. Nu zijn de sporen van het verleden gewist en worden er exclusieve woningen gebouwd in het oude park. Svante Levander is een van degenen die in de idylle gaan wonen, samen met zijn nieuwe liefde. Onderweg naar huis vanaf de winkel wordt hij doodgestoken. Eva, zijn ex-vrouw, is hem die avond gevolgd en wordt opgepakt op verdenking van moord. Slechts één persoon kan getuigenis afleggen over wat er is gebeurd, een buitenlandse vrouw die voor de winkel zat te bedelen, maar zij is spoorloos verdwenen. Wanneer een paar jongens in de buurt van de plek van de moord de resten van menselijke lichamen vinden, ontstaat een angstgolf. Het verleden blijkt dichterbij te zijn dan iemand kon vermoeden. Draai je niet om is Tove Alsterdals vierde thriller. Ze wordt beschouwd als een van de beste Zweedse thrillerschrijfsters.