Recensie: Papadag RECENSIE

Maud keert terug naar haar geboortedorp Weesp om voor haar dementerende moeder Heleen te zorgen. Dat is niet de enige reden waarom Maud haar gezin tijdelijk heeft verlaten, want ze wil ook achterhalen wat er in het verleden met haar moeder is gebeurd. Maud wordt namelijk via Facebook gestalkt en gechanteerd door iemand die zegt meer te weten over het verleden van haar moeder en de dood van haar tante Jo. Om haar gezin en moeder te beschermen gaat Maud op zoek naar antwoorden en probeert erachter te komen wie haar tante Jo heeft vermoord.

In Papadag worden fragmenten uit het verleden afgewisseld met hoofdstukken uit het heden. De fragmenten uit het verleden worden verteld vanuit verschillende perspectieven, vanuit de personen die betrokken waren bij de gebeurtenissen op de zeilclub in 1979 en 1980. De hoofdstukken die in het heden spelen vertellen het verhaal van Maud die haar gezin verlaat om voor haar moeder te zorgen en het mysterie rond de jeugd van haar moeder probeert te ontrafelen. Het valt niet mee om achter de waarheid te komen, omdat haar vader is overleden en haar moeder aan Alzheimer lijdt, waardoor ze soms helder is, maar soms ook helemaal niet. Daarnaast willen de andere betrokkenen niets loslaten over de gebeurtenissen van die zomer op de zeilclub.

Schrijfster Jet van Vuuren heeft al acht thrillers op haar naam staan. Haar boeken draaien om gewone vrouwen die in bijzondere situaties verzeild raken. Ook in dit boek draait het om een gewone Nederlandse vrouw, die een gezin heeft en voor haar moeder zorgt, waardoor Mauds personage herkenbaar is voor veel vrouwen. Tijdens haar zoektocht naar de waarheid wordt Maud continu lastig gevallen door een stalker die haar via Facebook en telefoon berichten stuurt en haar chanteert. Daardoor verandert Maud van een lieve moeder in een krachtige vrouw die haar gezin probeert te beschermen tegen deze stalker. Bang voor de reactie van haar man laat ze haar man en politie buiten de zaak en probeert ze alles zelf op te lossen, maar is dat wel zo verstandig?

De fragmenten uit het verleden laten langzaam zien wat er in het verleden gebeurt is. Het verhaal en de ontdekkingen van Maud lopen hierop achter, waardoor je als lezer over meer informatie beschikt dan Maud zelf. Dit zorgt ervoor dat je als lezer hoopt dat Maud ook haar conclusies kan trekken, maar dit laat even op zich wachten. Aan het eind van het boek neemt het verhaal een wending en belandt het in een stroomversnelling, wat voor veel spanning zorgt.

De schrijfstijl van het boek is eenvoudig en de zinnen lopen vloeiend in elkaar over, waardoor het boek vlot wegleest. Naast een spannend verhaal geeft Papadag een beeld over de zorg voor een ouder met Alzheimer en het gevaar van het accepteren van onbekenden als vriend op Facebook. Papadag is een heerlijke Nederlandse thriller die zorgt voor uren leesplezier.

Papadag

1  2  3  4  5

Heleen is single, woont in Weesp en lijdt aan een vorm van vroege dementie. Als haar thuishulp wegvalt door bezuinigingen, wordt er een beroep gedaan op haar enige dochter Maud. In overleg met haar man Erik, laat Maud haar gezin en hun bedrijf op Walcheren achter om tijdelijk haar intrek te nemen op een flatje in de buurt van haar moeder, Heleen. Wat echter niemand weet, is dat Maud niet alleen om nobele redenen mantelzorg verleent aan haar moeder, maar uit bittere noodzaak. Maud wordt namelijk via Facebook gestalkt en gechanteerd. Iemand uit Heleens verleden zegt te weten dat Heleen ooit haar bloedeigen zus - de tante van Maud - heeft vermoord. En volgens deze stalker zijn er meer zaken die het daglicht niet kunnen verdragen en Maud en haar gezin kunnen ontwrichten...