Recensie: Koud Bloed RECENSIE

Andy McNab, een voormalig soldaat van de Britse elite eenheid Special Air Service, is een succesvol thriller auteur. Tijdens de eerste Golfoorlog maakte hij deel uit van een SAS missie genaamd Bravo Two Zero waarover hij in 1993 een boek schreef. Tijdens de missie werd hij gevangen genomen, na zijn vrijlating ontving hij hiervoor een medaille; evenals voor zijn werk in Noord Ierland. Vanwege deze achtergrond houdt hij zijn eigen identiteit geheim. Nou ja, geheim; op internet kun je zonder veel moeite zijn echte naam (Steven Billy Mitchell) en nog meer details vinden. In een kleine 25 jaar tijd heeft McNab meer dan 35 thrillers geschreven, onder meer de Liam Scott-serie (Young Adult) en de Nick Stone serie, waar ook Koud Bloed in thuis hoort.

Koud Bloed is het 18e deel in de serie met Nick Stone als hoofdfiguur. Als oud militair is Nick gevraagd een groep mensen te begeleiden naar de Noordpool. Al vanaf hoofdstuk één worden enkele belangrijke aanwijzingen gegeven over het verloop van het verhaal. Eerlijk gezegd heb ik er eerst 'overheen' gelezen. Maar als je het verhaal uit hebt, begrijp je de hints en aanwijzingen veel beter. De expeditie is het belangrijkste deel van het verhaal, helaas duurt het bijna tot halverwege het boek voordat de expeditie daadwerkelijk van start gaat. De ontwikkelingen en gebeurtenissen voorafgaand aan de expeditie zijn weliswaar belangrijk maar maken de eerste helft van het verhaal stroperig langzaam.

In de tweede helft wordt gaandeweg duidelijk dat één van de expeditieleden een moordenaar is. Op de verlaten poolvlakte geen fijn idee. Hoewel, 'verlaten' niet helemaal waar blijkt te zijn. Er zijn meer mensen in de directe omgeving aanwezig dan verwacht. Al snel wordt dan het echte doel van de reis duidelijk. Het achterliggende belang sluit mooi aan op de actualiteit (klimaatverandering en daaruit voortvloeiende veranderingen in economische verhoudingen tussen allerlei landen). McNab heeft zich goed verdiept in de gevolgen van de smeltende ijskappen. Hij heeft treffend verwoord hoe de financiële belangen van organisaties en overheden in conflict raken. Toch wordt dit 18e deel door veel recensenten algemeen beschreven als: 'niet het beste werk in de serie'. Misschien omdat Stone, in tegenstelling tot voorgaande delen, in dit deel ook in conflict is met zichzelf. Dat geeft een ander beeld van de 'hard boiled' soldaat wat het voor mij juist aantrekkelijker maakt om te lezen.

De tweestrijd blijkt heel mooi uit zijn uitspraken over de 'Public Realtions' van het leger. Moedige mensen worden gelokt om te strijden voor rechtvaardigheid. Maar, zoals McNab schrijft, iedereen die aan het front heeft gevochten weet dat er uiteindelijk maar één ding telt: hoe blijf ik in leven? Dat is misschien wel de achterliggende verhaallijn van Koud Bloed. Als het doel van de missie anders is dan gedacht en binnen de groep zich een moordenaar blijkt te verschuilen telt er uiteindelijk maar één ding: je moet alles in het werk stellen om er zelf levend uit te komen. De ijskoude Noordpool is daarvoor een mooi, maar angstwekkend decor.

Nick Stones - Koud bloed

1  2  3  4  5

Het leek in eerste instantie een eenvoudige klus: een groep veteranen begeleiden tijdens een expeditie naar de Noordpool. Maar wanneer het gezelschap wordt geconfronteerd met een groep zwaarbewapende mannen aan boord van een enorme ijsbreker – zogenaamd de Amerikaanse marine – komt Nick Stone erachter dat niet iedereen in het gezelschap is wie hij zeg dat hij is. Dan valt de eerste dode, al snel gevolgd door een volgende, en Stone beseft dat een van de expeditieleden een moordenaar is. Niet alleen dat, de expeditie blijkt een heel ander doel te hebben dan Stone was verteld en een internationale crisis staat op het punt van uitbreken…