Recensie: Titans RECENSIE

"Voorzichtig, voorzichtig! roept de oranje naald uitzinnig uit. Maar er is nu geen tijd voor voorzichtigheid, wel? Die andere jockeys moeten zich zorgen maken over de rest van het seizoen, maar als ik deze race niet win is er voor mij geen seizoen. Ik kan me niet veroorloven te verliezen. Niet één race. Geen enkele race."

In Titans maken we kennis met Astrid. Al sinds ze klein is, kijkt ze naar de races van de Titans. Op een dag hoopt ze zelf aan een race mee te kunnen doen! Maar voor het gewone volk is een Titan veel te duur. En ze dreigt daarnaast ook nog is, samen met haar familie, het huis te worden uitgezet. Dan krijgt ze de kans van haar leven. Rags heeft een Titaan 1.0 liggen en ze mag daarmee aan de races deelnemen. Als ze ook nog een sponser weet binnen te slapen is ze helemaal gelukkig! Maar kan zij deze race winnen? Kan ze vertrouwen op een machine? Of is Vrijbuiter meer dan dat?

Titans is een stand-alone boek. En ik moet zeggen dat het niet vaak voor komt dat ik een stand-alone boek lees. Meestal lees ik namelijk series. Dat komt ook omdat er niet echt veel stand-alone boeken zijn binnen het genre van Young Adult. Maar ik moet echt zeggen dat ik er van houd. Het is heerlijk om een keer een boek te lezen dat geen vervolg heeft. Dat je eindelijk na het lezen van één boek het verhaal weet en dat je een voldaan gevoel hebt.

Er lopen behoorlijk wat karakters door het boek heen. En eigenlijk leer je ze allemaal wel een beetje kennen. Astrid, de hoofdpersoon, is het middelste kind van drie. Ze heeft twee zusjes Zara en Dani. Met de jongste kan ze goed opschieten en met de oudste iets minder. Nadat Astrid ontdekt heeft dat haar vader de hypotheek van hun huis niet meer kan betalen, vindt zij dat het haar taak is om mee te helpen. Ze heeft erg veel verantwoordelijkheidsgevoel voor zo een jong meisje. In het boek ontwikkelt zij zichzelf ook van een meisje tot een zelfverzekerde vrouw. Ze laat zich door niemand kisten en blijft tot het bittere eind vechten!

Magnolia is de beste vriendin van Astrid. En ook bij haar thuis moeten ze de eindjes aan elkaar knopen. Ze heeft een eigen webwinkeltje waar ze haarsieraden verkoopt. Ze is goede vriendin voor Astrid. Ze steunt haar altijd en is heel erg optimistisch. Soms heeft Astrid dat ook wel even nodig, zeker vlak voor de laatste twee races. Dan heb je ook nog Rags. Hij komt eigenlijk over als een oude chagrijnige man, maar wel met een klein hartje! Hij is degene die ervoor zorgt dat Astrid met de titanenrace mee kan doen! Uiteindelijk ontpopt zich eigenlijk tot een soort van opa voor Astrid.

Wat mij erg opviel is dat de enige jongen in het verhaal, Riley Hart, helemaal niet valt voor Astrid, wat je misschien wel zou verwachten, maar voor een heel ander iemand! Ik vond dit erg verfrissend. Het komt niet vaak voor dat de hoofdpersoon aan de zijlijn moet toekijken wat betreft de liefde. Maar daarentegen bouwt ze langzaam een hele mooie band op met haar Titaan Vrijbuiter. Door een speciaal programma, de Evo-box, heeft hij ook emoties. Astrid kan hier in het begin helemaal niks mee, maar zonder dat ze het weet gaat ze van hem houden. En de lezer ook!

Victoria Scott heeft een vlotte schrijfstijl. Je vliegt echt door het boek heen. Dit komt ook door de redelijk korte hoofdstukjes! Hoe meer je bij het einde komt, hoe sneller je eigenlijk wil gaan lezen. Titans is namelijk erg spannend opgebouwd. Bij elke race die Astrid en Vrijbuiter moeten racen wordt het spannender. En natuurlijk is de spanning op zijn hoogst bij de allerlaatste race. Het is erop of eronder. Astrid en Vrijbuiter doen er alles aan om te winnen. Maar het parcours en de mede-jockeys maken dit niet makkelijk voor haar!

Het enige minpuntje is dat je eigenlijk al vanaf het begin weet hoe het verhaal in Titans zal gaan aflopen. Maar dat is niet heel erg storend voor de lezer, omdat Victoria Scott door het verhaal heen geregeld verassingen weet te verweven. Verwacht dus geen grote plottwists, maar laat je verassen door de kleine dingen!

Titans van Victoria Scott is een heerlijke Young Adult met een mooi, spannend en intrigerend verhaal over een meisje en haar titaan Vrijbuiter. Een vriendschap waarvan je niet verwacht dat deze kan worden opgebouwd komt langzaam tot leven in Titans. Het boek is zeker een aanrader. Als lezer blijf je voortdurend geboeid door de kleine verassingen in het verhaal. Kortom, Titans houdt je in zijn greep!

Titans

1  2  3  4  5

‘Ik zou kunnen winnen,’ fluister ik.

‘Er is niemand die dat zo graag wil als ik.’

Astrid kijkt al haar hele leven naar de races van de Titans. Deze mechanische paarden zijn onbetaalbaar voor het gewone volk, maar ze spreken des te meer tot de verbeelding. Wie wedt op de juiste ruiter kan al zijn schulden vereffenen. Astrids familie dreigt uit huis gezet te worden. Dan krijgt Astrid de kans van haar leven: meedoen aan de race! De races zijn vol gevaren en valkuilen… en durft ze haar leven toe te vertrouwen aan een supersnelle machine?

Maar ís Vrijbuiter wel een machine? Of schuilt er ergens in dat futuristische stalen paard een vriend die Astrid beter begrijpt dan wie dan ook?

Van de auteur van Water & Vuur en IJs & Steen.